Vis mer

Med vann som drivstoff

Nei, dette er ikke den gamle historien om bilen som går på vann. Men det er likefullt en spennende historie.

Denne sportsbilen heter Ronn Scorpion og er produsert av Ronn Motor Company, Austin, Texas. Den ble nylig vist under prestisjebil-treffet Top Marques i Monaco. Sin debut hadde den på SEMA - den profesjonelle ettermarkedsmessen i Las Vegas, i november 2008. I mars i år prøvekjørte Californias guvernør, Arnold Schwartzenegger bilen og uttalte at virksomheter som Ronns er viktige for utviklingen mot en bærekraftig teknologisk fremtid.

Nå i produksjon

Den er nå i liten serieproduksjon og er noe så spesielt som en sportsbil som klarer 0 til 100 på under fire sekunder samtidig som den innfører ny, mer miljøvennlig teknologi. Bilen kjører nemlig på en blanding av hydrogen og bensin, og hydrogenet er ikke medbragt, men utvinnes av medbragt vann mens bilen kjører.

Hydrogen fra vann

«En fremtidig klassiker eller nok en tekno-utopisk døgnflue?»

Den patenterte teknologien, presentert første gang av for litt over et år siden, kalles H2GO, som er et registrert varemerke for det børsnoterte Ronn Motor Company.
Den er ikke beskrevet i inngående detalj, og Ronn selv nøyer seg med å vise frem en blå og en sort boks plassert i motorrommet mens han forklarer at bilen fungerer som et slags kraftverk hvor generert energi brukes til å produsere en ekstra energikilde - hydrogenet som skal blandes med bensinen, og som produseres ved elektrolyse av vann. For så vidt ikke noe rart i at man holder kortene tett inntil brystet når man har funnet en genial ny løsning, men man kan lure på hvorfor ingen av de store har gjort dette for lenge siden - det virker jo besnærende enkelt...

Video:


Svært lavt forbruk

Resultatet er for øvrig imponerende; forbruket (det normerte) blir begrenset til 0,59 liter per mil, noe som er bra for en bil utstyrt med en turbomatet 3.5 V6-motor på 450 hestekrefter. Utslippet blir forholdsvis enda lavere i og med at drivstoff-mixen vil bestå av mellom 30 og 50% hydrogen. Motoren er opprinnelig fra Honda og finnes i sportslige Acura-modeller i USA.


Metalcraft med karbon

Når det gjelder designen - signert gründeren selv, Ronn Maxwell, erklærer produsenten at inspirasjon har kommet fra modeller som Alfa Romeo 1750 Zagato, Bugatti Type 35, Jaguar E-Type og AC Cobra 427. Mannen kan sine klassikere og resultatet viser at han også kan noe om design. Karosseriet produseres av velrennomerte Metalcraft i California. Til tross for selskapets navn er det ikke metall, men karbonfiber, som er det anvendte materialet.

En fremtidig klassiker eller nok en tekno-utopisk døgnflue? Tiden vil vise...