<b>VIL KOSTE:</b> Når Tesla ruller ut Model 3 vil det også trolig medføre at det vil koste penger å benytte seg av Supercharger-nettverket med ladestasjoner. Foto: DPA
VIL KOSTE: Når Tesla ruller ut Model 3 vil det også trolig medføre at det vil koste penger å benytte seg av Supercharger-nettverket med ladestasjoner. Foto: DPAVis mer

Med Tesla Model 3 forsvinner trolig også gratis hurtiglading

- Med mindre du kjøper «pakken», sier Elon Musk.

Det er fortsatt knyttet mye spenning til utviklingen av Tesla Model 3 og når vi skal få se den på norske veier. Et av de store spørsmålene er hva som vil skje med alle godene når antallet elbiler virkelig har skutt i været.

LES OGSÅ: Bestille Model 3? Bruk kredittkort.

Mystisk pakke fra Tesla

Flere hundre tusen har allerede forhåndsbestilt modellen som kan bli en riktig folkebil, men hvordan vil stemningen vær når den først kommer? Vil elbilen fortsatt ha like mange avgiftsfordeler?

Og vil det være like gunstige muligheter for å få batteriet ladet?

Under en konferanse i Mountain View i California tidligere denne uken, ble Elon Musk spurt om hvordan økningen av Teslaer ville belaste de såkalte Supercharger-hurtigladestasjonene, skriver The Verge.

Musk responderte noe diffust at hurtigladerne ikke ville være gratis å bruke for alltid, med mindre du har investert i «pakken».

Hva pakken er, gikk ikke Musk nærmere inn på.

12.200 kanselleringer

Siden Model 3 ble lansert tidligere i år, har interessen for bilen jevnet seg ut etter at over 400.000 kunder hadde bestilt bilen bare dager etter lanseringen.

For en uke siden kunne nettstedet Automotive News melde at 12.200 biler allerede var kansellert. Av disse var 4.200 dobbeltbestillinger, mens 8.000 av dem var rene avbestillinger.

Første nordmann i Model 3

Tidligere i år var Bjørn Nyland, også kjent som «Teslabjørn», på lanseringen av Model 3. Der fikk han sitte på en liten runde med den nye bilen.

Med et drøyt minutt i passasjersetet er det riktig nok vanskelig å si mye om kjøreegenskapene til en splitter ny bil, men Nyland er en erfaren Model S-sjåfør og er trolig den i Europa som har lagt flest mil bak seg med en slik bil.

- Det aller første inntrykket jeg fikk var at den krenget lite i svingene, og kjøreopplevelsen i seg selv var tilnærmet lik Model S, fortalte Nyland den gang.

LES OGSÅ: Her er prisen på Model X