Med quattro på isen

HUNDERFOSSEN (DinSide): Ringene i Audi-rattet har sluttet å snurre fordi vi har gitt opp. Det eneste vi nå bruker rattet til er å holde oss fast i…

Det begynte så bra. I teorien. For når instruktøren for Audi kjøre- og sikkerhetskurs, Jerry Åhlin, tegnet og forklarte var det ikke noe som var mer selvsagt. Å hente tilbake tapt grep virket som om det skulle være det enkleste i verden. Når Jerry gjorde det.

Små marginer

Men teori og praksis er ikke det samme. Styr mot sa Jerry, vi styrer mot. Ikke gi gass. Vi gjør ikke det heller. Som lydige smågutter følger vi ordren til punkt og prikke. Likevel ender ferden i snøfonna. Og akkurat det er en fordel, for her er det bare å rygge ut på banen, gi gass og prøve igjen. Snart mestrer vi manøveren, men får samtidig bevist at marginene er svært små.

Strike!

For både i unnamanøver, ved kombinert brems og unnamanøver og ved over- eller understyring er det ikke mange kilometerene i timen som skiller suksess fra fiasko. Fra , i våre øyne, å være verdensmestere i 70 kilometer i timen, gikk vi inn i unnamanøveren i 75 kilometer i timen. Resultatet var en ferd som endte med kjegler spredd ut over et større område. Full strike med en Audi A4 1,8 T Avant Quattro som bowlingkule med andre ord.

Rett sittestilling

Det krever dyktighet å heve en aggressiv kontrasladd i 80 kilometer i timen, men mest av alt krever det riktig sittestilling. Derfor skal du justere setet slik at du har en liten vinkel i kneleddet, og en god vinkel i albuen når du legger høyre arm på venstre siden av rattet og omvendt. Bare slik rekker du rattet uansett grep, og er i stand til å styre fort og med presisjon. Dessuten sørger sittestillingen for at bena og armene fungerer som støtdempere dersom styringen skulle vise seg å være mislykket og ulykken bli et faktum.

Den som venter på noe godt…

Så der sitter vi. Med vinkel i kneleddet, vinkel i albuen og venter. Inn i svingen ville nemlig ikke Audien svinge. Den ville rett frem. Derfor gjør vi slik vi gjentatte ganger har øvd på. Vi beholder roen, slipper gassen, styrer imot og venter. Men veien er i ferd med å ta slutt. Igjen nærmer snøfonna seg, igjen gjør vi oss klare til å høre lydene når støtfangeren treffer, kjenne at bilen løfter seg og at sikkerhetsbeltene strammer seg. Men det skjer ikke. Jerry hadde rett. Sakte men sikkert gjenvinner vi kontrollen over bilen, og snøfonna forsvinner i bakspeilet.

For på den to kilometer lange isbanen fikk vi virkelig bevist at tipsene virker. Vi har blitt bedre sjåfører, og har større marginer å gå på dersom vi skulle komme opp i en tilsvarende situasjon ute på veien.

  • Slik håndterer du over- og understyring

  • Slik håndterer du unnamanøver