Vis mer

Med motoren i hjulet

Michelin viser et bokstavelig talt utrolig hjul, med integrert motor og fjæring og demping.

Hvem har sagt at motoren må være under panseret? Michelin, normalt kjent som dekkprodusent, er i alle fall uenige. Nå har de utviklet noe så rart som et multifunksjonshjul. Inne i felgen finner du både en el-motor, et elektronisk fjæringssystem og bremser.

Riktignok er ikke Michelin de første som har syslet med denne tanken, men nå virker det som man har kommet et godt skritt videre.

Firehjulsdrift, bokstavelig talt

Michelins Active Wheel sørger for å drive elektriske kjøretøy ene og alene, uten at bilen har noen andre motorer enn dem i hjulene. Michelin ser for seg at man kan bruke både to og fire hjul som drivkilder, avhengig av hvor mye kraft man trenger. Begrepet hjuldrift får med dette en ny betydning.

Vis mer


Hver el-motor yter drøyt 40 hestekrefter hver, slik at ytelsene bør bli gode dersom man bruker fire av dem. Batteripakken må imidlertid integreres i kjøretøyet og vil naturligvis avgjøre bilens rekkevidde.

Tung, men lett

Med så mange komponenter presset inn i et enkelt hjul, vil det bli tungt. I følge nettstedet Treehugger veier hvert enkelt hjul hele 43 kilo. Dette er også trolig grunnen til at man har valgt å gå for et integrert fjæringssystem, for å unngå problemene med høy uavfjæret vekt. Resultatet er, i følge samme kilde, at den uavfjærede vekten er omtrent som på en vanlig småbil.

Will

Dette er målt på en bil som er et samarbeidsprosjekt mellom Michelin og de andre franske selskapene Heuliez og Orange. Bilen er i utgangspunktet en Opel Agila, men man har altså fjernet den konvensjonelle motoren og satt inn to av Michelins motorisert hjul. Navnet er Heuliez Will.

Vanlig salg i 2011?

Heuliez Will Vis mer


Denne bilen skal gjøre 0-100 på 10 sekunder og ha en toppfart på 140 kilometer i timen. Rekkevidden varierer mellom 150 og 400 kilometer, avhengig av hvilken batteripakke man velger. Denne bilen er allerede under testing og skal leases ut til utvalgte bedrifter i 2010. Vanlig salg tar man sikte på i 2011, skriver Treehugger.

Veien videre

Det kan altså virke som man har kommet et godt stykke på vei med utviklingen av denne bilen. Det vil bli spennende å følge den i de neste årene for å se om dette faktisk kan være med på å påvirke bilbransjen i betydelig grad. I så fall vil vi snakke om noe i nærheten av en revolusjon. Men frem dit er det nok enda et lite stykke.

Heuliez Will
Venturi Volage er en annen konseptbil som benytter seg av Michelins Active Wheel-teknologi