Foto: Koenigsegg
Foto: KoenigseggVis mer

Med Koenigsegg til fjells

Nå skal eiere av sportsbiler være sporty også, med skiboks på taket.

Det er fristende å spørre seg hvor mye krefter det er mulig å hente ut av en 5-liters V8 med twin-turbo. Ikke bare over en kort periode, men i en motor som er ment for å gjøre en jobb over lengre tid. Den sterkeste bilen fra Koenigsegg til nå har levert 1000 hestekrefter. Koenigsegg har nå turt å tyne maskinen i sin nye Agera R til svimlende 1.115 hk, og det uten engang å mukke. Da må jeg spørre igjen, hvor langt er det mulig å strekke strikken. Vel, det må legges til at det betinger at du fyller E85 for å få ut så mye krefter. Fyller du ordinær 95 blyfri yter motoren ”bare” 940 gamper. Disse finner veien ut til bakhjulene gjennom en 7-trinns dobbeltkløtsj girkasse.

Bilene krever sin sjåfør

En nordmanns verk

Den skal ha stått tidlig opp om morgenen den som mener å ha noe å tilføre en bil som Koenigsegg Agera R, både med tanke på det funksjonelle og designen. Bård Eker har virkelig fått utfolde seg etter at han gikk inn på eiersiden i Koenigegg. Legg merke til tatoveringene på panseret, som fortsetter videre inn i kupeen. Fargekombinasjonen er heller ikke noe vi ser til daglig på en supersportsbil som dette. Fargene er for øvrig noe kundene selv kan velge, og skal de ha noe helt spesielt, så er sikkert Eker Design tilgjengelige for bistand.

Sportsbiler til 17.000.000 kroner

Foto: Koenigsegg
Foto: Koenigsegg
Foto: Koenigsegg
Foto: Koenigsegg
Foto: Koenigsegg
Foto: Koenigsegg
Foto: Koenigsegg
Foto: Koenigsegg


Sport + sport

For første gang frir sportsbilprodusenten Koenigsegg også til sportsfolket. Hva sier du for eksempel om en skiboks på en bil som dette. Boksen er utviklet av Thule, men jeg er ikke overbevist om at det er de som har designet den. Også der har helt sikkert Eker også en finger med i spillet. Årsaken er rett og slett at bilen på bildene er solgt. Eieren er skikjører, eller skiløper, navn ikke kjent. For å spare vekt er boksen selvfølgelig laget av karbonfiber. Boksen - som følger gratis med om du kjøper bilen- er ikke festet i taket på bilen, men sammen med taket. Ønsker du å fjerne skiboksen, så tar du av hele det avtagbare taket med skiboksen, og setter på det originale avtagbare taket igjen. Dette ligger selvfølgelig klart på sin tilpassede plass i bagasjerommet.

Verdens råeste?

415 km/t

Felgene på bilen er levert av Vortex, og har eiker som bidrar til marktrykk. Dekkene er spesialutviklet av Michelin for Agera R, og sies å være godkjent for å håndtere hastigheter opp til 415 km/t. Der må jeg innrømme å ikke vite hva hastighetsmerkingen er, men at det er et behov for denne slags dekk er helt klart. Bare på bilmessen i Geneve i år er det et ras med supersportsbiler fra både Spyker, Koenigsegg og Lamborghini. Disse bilene krever en smule annet enn våre familiebiler, men man skal også være mann for sin bil for å klare å håndtere en bil som Koenigsegg Agera R.