<b>RYDD BORT VINTEREN:</b> Nå er det på tide å vaske bort vinteren.  Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
RYDD BORT VINTEREN: Nå er det på tide å vaske bort vinteren. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpixVis mer

Med en slik bilvask blir bilen vårklar

Det er nesten ikke grenser for hvor mye arbeid en vinter kan gi deg i forhold til bilen din. Nå er oppgjørets time kommet, og den nødvendige vårpussen må tas.

Vårklar bil er kanskje ikke det samme for deg som det er for naboen. Noen koser seg med å «kvitte seg med vinteren» og gjøre bilen klar for ny sommersesong. Andre får det kanskje ikke fort nok unnagjort. Her finnes det ingen fasit, men som regel får du betalt etter innsats.

Det er som med husvaska. Jo lengre tid det er siden sist, jo større og mer omfattende blir jobben.

En vinterkjørt bil har som regel - av naturlige årsaker - ikke blitt like godt rengjort de siste uker og måneder. Nå er det på tide å ta det onde ved roten.

Fra vintervask til vårvask

Hovedutfordringen etter vinteren er å fjerne alt saltet som er tilført bilen gjennom de kaldeste månedene.

Det gjør at grunnarbeidet er viktigere om våren enn ellers. Dessuten, dersom du gjør et godt grunnarbeid om våren, så har du et lettere vedlikehold resten av sommersesongen.

Her følger en slags bruksanvisning i hvordan du kan oppnå et godt resultat, og vi har delt det opp i punkter, så du selv kan velge hvor ambisiøs du ønsker å være. Punktene tar for seg hele prosessen fra en grundig vask til rens av lakken, polering og pålegging av en god forsegler.

Vi har ikke tatt hensyn til eventuelle lakkskader, som helst bør utbedres før du polerer og legger lakkforsegling.

Når bilpolering tas på alvor

Det viktigste

Godt grunnarbeid er det aller viktigste. Derfor har vi ført opp en forvask i to omganger. Ved å utføre forvasken i 2 runder, vil du nemlig klare å fjerne det meste av restene fra vinteren, uten å angripe lakken.

Her følger "bruksanvisningen":

SPYL RENT: Spyl bilen grundig - nedenfra og opp. Gjenta gjerne til du er sikker på å ha fått av det aller meste. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer


1. Spyl bilen grundig
Start med å spyle bort all løs skitt. Her bør du bruke høytrykk for å få vekk mest mulig før vi starter med forvasken. Husk felger og opp under hjulbuen.

AVFETTING: Sett inn hele bilen med en avfetting som ikke nøytraliseres av vannet. La virke i 4-5 minutter før du setter bilen inn med såpe. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

2. Første forvask (Berøringsfri)

Sett inn hele bilen med en god avfetting, som ikke nøytraliseres av vannet du har på bilen. Typiske produkter som brukes til dette er Mac Prickbort og Selaclean Avfetting, som fås hos de fleste bilrekvisita-butikker.

La avfettingen virke 4-5 minutter, og sett deretter bilen inn med såpe. Det beste er en såkalt skumkanon som settes på høytrykkspyleren, om du har det, men en pumpe/lavtrykksprøyte vil også fungere bra. Hovedårsaken nå er at avfettingen løser opp asfaltrester og tjære, mens såpen får lov til å løse opp saltrester og annen skitt.

Etter at denne blandingen av avfetting og såpe har fått lov til å virke ytterligere 4-5 minutter, spyler du med høytrykk nedenfra og opp. Ta for deg ett og ett karosseripanel av gangen.

SKUMPISTOL: Har du en høyttrykkspyler, så får du skumpistoler å sette på. Det gjør påføring av såpe til en lek. Pumpe med lavere trykk gjør også jobben. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

3. Andre forvask, nå med myk børste

Nå skal du løsne salt, asfalt og skittrester som sitter på de mer kronglete stedene, som rundt dørhåndtak, innsiden av døren, langs vinduene og lignende steder. Til dette trenger du en myk børste beregnet for bruk på bil.

Start med det samme som vi gjorde i første forvask. Sett inn bilen med avfetting og såpe. Deretter går du på med børsten på strategiske steder, og børster lett for å løsne skitten langs listverk, overganger, mellom paneler osv.

Gjør dette forsiktig, men sørg for at du kommer helt inn. Det er svært viktig å få ut saltrester som sitter i disse områdene, for å forhindre rust. Du har sikkert sett biler med rustangrep rundt nøkkelhull, dørhåndtak og hjulbuer.

Og ja, du gjetter riktig: Mye av dette kunne vært unngått.

Til slutt spyler du grundig. Pass på at du får ut alle kjemikalier der hvor du har penslet.

Bilen er nå nesten helt ren, men vi må på med berøringsvask på resten av bilen, for å få løsnet den siste rest av den statiske hinnen som ligger over hele bilen, og ikke minst alle de utsatte stedene rund hjulene.

Slik fjerner du insektene

HJULBUENE: Husk også de skjulte stedene, der skitten har funnet et godt gjemmested. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

4. Avfetting av hjulbuer og kanaler

Det vil fortsatt sitte igjen salt og asfaltrester, blandet med bremsestøv. Dette må vi bli kvitt.

Spray avfetting opp under hjulbuen, og la dette få lov til å virke 4-5 minutter. Hjelp deretter til med en god kost med stiv bust. En felgbørste er godt egnet til dette. Skyll godt til slutt

5. Vis felgene litt ekstra kjærlighet
Sett inn felgene med en god felgrens, som også klarer å løse bremsestøv og asfaltrester. Husk at virketiden er viktig. Gi rensen 4-5 minutter. Før du hjelper litt til med en felgbørste som passer for dine felger.
Spyl godt, for å fjerne alle kjemikalierester.

Slik redder du håpløst dårlig lakk

MIKROFIBER: En slik vott av mikrofiber er et godt verktøy. Foto: COLOURBOX.COM Vis mer

6. Håndvask av hele bilen

I denne prosessen fyller vi en bøtte med lunkent vann. Bruk gjerne en bøtte med rist i bunnen. Tilsett såpe etter anvisning på flasken. Ikke bruk for mye såpe, det er poengløst og gjør ikke jobben bedre.

Vask lett over hele bilen, uten trykk på svampen eller vaskehansken. Vask ovenfra og ned og dypp svampen/vaskehansken ofte.

Skyll hele bilen med rent vann. Grundig.

Nå er bilen så ren som vi får den med ”vanlig vask”. Men det vil fortsatt sitte igjen asfaltrester som du ser ved små sorte prikker, spesielt på nedre del av bilen. Om du drar hånden langs flaten, vil du også merke at det er mange nupper i lakken. Dette er det vi kaller flyverust, og er rester av piggstøv, bremsestøv etc. Som kan forårsake rust. Dette må bort.

Det er flere måter å løse dette på. Vi velger å løse det i 2 operasjoner, for å være så grundig som overhode mulig.

7. Fjerne asfaltrester (Sorte prikker)
Vi starter med å fjerne asfaltrestene. Disse sorte prikkene kan vi også fjerne med clay, som vi skal bruke i neste steg, men dette vil da raskt fylle clay-baren med dette, og det ønsker vi ikke.

Vi velger å bruke en asfalt- og tjære-fjerner, som løser opp dette raskt og enkelt. Bare smør på et tynt lag, og tørk av med en mikrofiberklut. Denne operasjonen er kun nødvendig på nedre del av bilen.

Slik fjerner du de sorte prikkene

8. Fjern flyverust
Nuppene vi nå kjenner på nedre del av bilen, er flyverust, bremsestøv etc. Dette fjerner vi med clay bar, eller clay klut. Vi velger her å bruke clay bar, som oftest er grundigere enn clay klut.

Spray glidemiddel på panelet du skal jobbe på, og direkte i claybaren, som du har bakt ut til en liten pad. Jobb med korte vannrette bevegelser, uten trykk. Jobbe bare lett over området, og sørg for at clayen glir lett ved å bruke glidemiddelet.

Med jevne mellomrom baker du clayen sammen til en klump, og bretter den ut igjen til en ”ny” pad.

Nå er bilen så nær 100% ren som vi kan komme. Men det er fortsatt litt igjen.

På mikroskopnivå vil det fortatt ligge rester av gammel voks, og skittrester igjen. Dette fjerner vi ved å polere, eller bruke en cleanser.

Videre prosess nå avgjøres av hvordan lakken din ser ut.

Har du en matt lakk, som bærer preg av mange vaskeriper eller andre småriper etter vinteren, må du polere med en grovere polish.

Vi tar utgangspunkt i en velholdt lakk, og skal bare rense lakken litt, for å få bedre glans, og gi voksen optimalt feste.

Alle plastdetaljer må også behandles. Det kan være smart å starte med dette, før du går løs med poleringen. Slik unngår du å få hvite flekker på den sorte plasten fra polishen. Bruk en god ”Tyre & Trim” og sett inn alle plastlister med denne. De fleste kan også brukes for dekksidene, for å bevare og fornye disse.

Bilpolish: Det finnes et uttall av poleringsremedier. Kjente merker er som regel greit, alternativt les deg opp gjennom tester. Foto: RUNE M. NESEHEIM Vis mer


9. Polér hele bilen
Polishen legges på i tynt lag. Det skal bare ligge en lett ”dus” hinne igjen på lakken. Jobb deg systematisk rundt hele bilen, og la polishen tørke helt.

Deretter tørker du av med en god mikrofiberklut. Dette skal være like enkelt å tørke av som å tørke støv av bilen. Er det tyngre enn dette, har du lagt for mye polish.

Nå kan du forsåvidt slå deg selv på skuldra, og gratulere deg selv med godt utført jobb.

Enkelte produkter - eksempelvis Autoglym Super Resin Polish - inneholder også voks, og gir en god beskyttelse. Du får likevel et enda bedre resultat ved å legge et vokslag som vil fremme glansen, og gi langt bedre beskyttelse, og beskytter mye lenger.

Du har et hav av vokser å velge mellom. Du må velge om du vil legge flytende eller hardvoks, eller om du ønsker å legge en syntetisk beskyttelse.

Vi velger her å legge en voks som fremhever glansen, og gir en meget god vann-avvisende effekt. Dette hjelper oss å holde bilen ren lettere siden.

10. Legg voksforsegling
Voks skal legges i tynt, tynt lag. Det har ingenting for seg å legge på mye voks, tvert imot. Det vil bare gjøre jobben tung og vanskelig. Legg et lett ”duset” lag, men små sirkebevergelser som overlapper godt. Slik får du ”fylt” voks inn i alle retninger i lakken og gir den et godt feste.

Jobb deg rundt hele bilen systematisk, og la voksen tørke helt. Tørk deretter av med en spesialklut for denne jobben. Ofte følges disse klutene med i de settene man kjøper med voks.

FELGENE: Om våren er det fint å sette på et sett ekstra blanke felger. Jobben du gjorde i høst bestemmer hvor hardt du må gå til verks nå i vår. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer

11. Husk felgene

Prikken over i-en er selvsagt glinsende felger, og helt sorte dekksider. Dekksidene har du kanskje tatt i samme runde som du tok plast-detaljene, så nå gjenstår felgene.

Sett inn felgene med en felgvoks. Dette vil beskytte bra mot bremsestøv, og ikke minst hjelpe deg å holde felgene rene lenger. Felgvoks får du som vanlig voks i fastform, eller som vi bruker her, på sprayboks. Denne gir en meget langvarig beskyttelse, og er lett å legge.

Armor All Shield for Wheels, som vi bruker her, skal bare sprayes på, gjerne mye. Beregn 1 flaske til fire felger.

Og viktig: Deretter skal den herde, minimum en time, helst natten over, før du kjører med bilen.


* Kilde: Bilpleiekongen

Saken ble sist oppdatert 5.4.2016.