Foto: Knut Moberg
Foto: Knut MobergVis mer

Med drivverket i hjulet

En ny fransk revolusjon.

GENÈVE (DinSide Motor): Gi plass for den elektriske revolusjon! Det er det ubeskjedne slagordet Heuliez og Michelin i fellesskap har valgt. Mon tro om de ikke har rett...

I tolv år har Michelin arbeidet med en revolusjonerende teknologi som omsider ser ut til å ha tatt veien fra den tilsynelatende sprø idéen via tegnebrettet og laboratoriene til en industriell realitet.

Genialt hjul

Det dreier seg om det såkalt aktive hjulet ("active wheel"), rett og slett innebærer at hele drivverket er flyttet til en plassering på hjulnavet. Altså: Inne i hjulet finner man ikke bare en el-motor, men også bremse- og avfjæringsfunksjonene. Sistnevnte er elektrisk og ikke mekanisk. Vi har omtalt det her tidligere, men denne gangen har vi også vært og sett det.

Venturi først ute men...

Løsningen har tidligere vært vist på en futuristisk sportsbilprototype, basert på levningene av den tidligere franske sportsbilprodusenten Venturi. Bilen het Volage og ble vist som konsept på forrige Paris-utstilling. Dette var mer et utstillingsvindu for selve hjulteknologien enn et realistisk forsøk på å lansere en el-sportsbil.

...Heuliez mer realistisk

Vis mer


Men nå dreier det seg om noe mer håndfast og praktisk med en høyere grad av nytteverdi. Bilen heter Heuliez Will og er basert på en Opel Agila. Det er altså i utgangspunktet en utpreget bybil, men den har fem sitteplasser og de første eksemplarene testes nå ut i virkelighetens verden. Produksjon er planlagt ved Heuliez-fabrikken i Cerizay i Frankrike.

Sterke på strøm

Heuliez, som tidligere var kjent for å bygge om Peugeot- og Citroën-modeller til el-biler (og ganske mange er blitt solgt i Norge), har også andre interessante prosjekter på el-bilfronten. De blir i disse dager vist i Genève. Disse vil vi komme tilbake til om kort tid. For spesielt interesserte finnes mer informasjon om disse fremtidsrettede mobilitetsløsningene på denne lenken.