Foto: Mazda
Foto: MazdaVis mer

Med BMW X1 i siktet

Kompakt-SUVer fra flere og flere produsenter sikter høyt. Og kaller seg crossovere.

Mazdas designspråk er nylig blitt noe nedtonet etter den noe voldsomme "Nagare"-perioden. Den nye retningen kalles Kodo, og handler om "bevegelsens sjel". Den første bilen Mazda presenterte med denne typen formspråk var den ganske så spektakulære Shinari, en sporty sedan som du kan beundre på denne lenken.

SkyActiv

Bilen vi ser her er en crossover/kompakt SUV som går under navnet Minagi. Det er altså en fortolkning av kompakt-SUVen i Kodo-stil. Men dette er selvfølgelig mer enn det. Minagi er blant annet et utstillingsvindu for Mazdas såkalte SkyActiv-teknologier; en samling teknologiske grep for å oppnå lavere forbruk og utslipp med vektbesparelse i fokus. SkyActiv-teknologien gjelder både motoren, transmisjonen, chassiet og karosseriet. Det kan være passende å hinte om en fremtidig kompakt SUV nå som konkurrenter har lykkes med denne formelen.

Mazda har så langt siktet mot premium-segmentene med sine crossovere; det gjelder både den mellomstore CX-7 og den store CX-9. Det er nærliggende å tenke seg at produksjonsversjonen av Minagi vil kunne få navnet CX-5.

Ford har vist vei

Kodo-design: Mazda Minagi Foto: Mazda Vis mer


Mazda er, sammen med Citroën og den andre franske bilerkene, blant de mest ivrige når det gjelder å stille ut spektakulære konseptbiler - i betydningen livaktige designstudier.

Mange finner det riktignok frustrerende at disse studiene i bilindustrien sjelden eller aldri finner veien til produksjonslinjene uten dyptgående endringer. Et nylig unntak er Hondas hybridsportsbil, CR-Z. Allikevel viser disse studiene hvilken designfremtid merket ser for seg; det mest fremtredende eksemplet i så måte er utvilsomt Fords konsept Iosis fra 2005 var en tydelig forløper for hele dagens produktrekke fra Ford - dog først og fremst dagens Mondeo. Både Ford og Hyundai har lansert folke-SUVer basert på konsepter med spenstig design, henholdsvis Kuga og ix35.

Mazda 6

Men her det altså snakk om Mazda. Bilmerket fra Hiroshima har de senere årene utvilsomt - til en viss grad sammen med Honda - vært det mest spennende japanske bilmerket når det kommer til design. Mazda 6 er den spenstigst utseende bilen i mellomklassen, og rendyrker ifølge produsenten ekte japansk design. (Les vår test av den nylig oppgraderte modellen her).

Ingenting tyder så langt på at den mer moderate Kodo-linjen vil gi seg markante utslag på produksjonsmodellene.

Andre Mazda-konsepter vi har vist:

Kabura

Taiki

Kazamai

Senku

Nagare

Kodo-design - Mazda Shinari:

Vis mer