Vis mer

Med 500 km/t innen rekkevidde

Land Shark er navnet på denne meget spesielle versjonen av Mosler MT 900 GTR XX (Gisp!)

Det er ikke bare det lange navnet som evner å fremkalle et gisp. De annonserte ytelsene er også hinsides noe vi har sett så langt på en bil som skal registreres for kjøring på vei.

Hvis du synes denne bilen ligner på verdensrekordholderen SSC Ultimate Aero TT, er ikke det så rart. Dette er nemlig også, i likhet med SSC, en bil bygget nesten utelukkende for å oppnå den høyest mulige hastigheten.

Schumacher testpilot?

Og det er nettopp det bilens produsent hevder den skal gjøre - i anledning sommerens høyhastighets-begivenhet Speed Week på Bonneville Salt Flats. Neste mål er Nürburgring og den testsjåfør som ønskes er ingen ringere enn Michael Schumacher.

Land Shark har utgangspunkt i nyeste generasjon Mosler MT900 og dens versjon GTR XX. Land Shark, utviklet av det relativt ukjente firmaet IAD (Intense Automotive Design) og dets sjefsdesigner John Gocha.

2.500 hk

Hvis oppgavene firmaet publiserer er korrekte greier den Corvette-baserte motoren å produsere vanvittige 2.500 hestekrefter. I tillegg har utstrakt bruk av keramiske komponenter, karbon og titan gjort at bilen veier en god del mindre enn en standard GTR XX - faktisk under 900 kilo med drivstofftankene fulle.


Nevnte drivstofftanker kan inneholde enten bensin, metanol, hydrogen eller etanol. Dette gjør ifølge John Gocha at bilen kan registreres som hybrid i California og dermed blant annet kunne kjøres i kollektivfeltet!

Firehjulsdriftssystemet er også en lettvekter basert på materialene titan og karbon. Hjulene er Dymag-hjul i karbonfiber og dekkene Michelin Pilot Sport.

Rigget for 600 km/t men...

Teoretisk topphastighet oppgis til vel 600 kilometer i timen. I praksis skal denne være elektronisk begrenset til 491 km/t - noe som allikevel vil innebære at rekorden til SSC (412 km/t), og topphastighetene til Bugatti Veyron og Koenigsegg CCRX, blir ettertrykkelig slått... Vi antar forresten at dekkene neppe vil greie belastningen ved 600 km/t.

0-400 km/t: 17,5 sekunder!?

Akselerasjonsevnen skal det heller ikke være noe i veien med og tallene som oppgis er til å bli svimmel av: 0-100 på 2,5 sekunder er jo litt mer enn greit nok, men etter det begynner det virkelig å gå fort: 0 til 240 tar ifølge spesifikasjonene 6,7 sekunder og 0 til 400 fantastiske 17,5 sekunder... Er det virkelig mulig?

For å greie slike ekstreme hastigheter er selvsagt et nitid arbeide blitt lagt ned i å optimisere luftmotstands- og marktrykk-egenskaper. Motoren trenger i tillegg masse luft og Land Shark har fått ekstra luftinntak både på sidene og i taket.

Man kan lure...

Visse kilder, deriblant Worldcarfans.com, uttrykker skepsis til om denne bilen virkelig vil greie å reprodusere de oppgitte ytelsene, noe vi godt kan forstå. Hvis målet kun har vært å skape hype er det langt på vei vellykket.

Vi får se (eller ikke?) i august...

Inntil bilen faktisk har bevist at den greier noe i nærheten av de lovede ytelsene skal vi innrømme at vi stiller oss noe avventende. Uansett: Vi gleder oss til august og Speed Week på Bonneville Salt Flats.

Prisen? Den oppgis i skrivende stund ikke, og vi er fristet til å gripe til floskelen: "Hvis du spør..." osv.