ENDELIG: Så var den i produksjon, hypersportsbilen McLaren P1. Målet med denne superhybriden har ikke vært å sette verdensrekord i toppfart, men å lage den mest mulig effektive superbilen. Nøkkeltall: 900 hestekrefter, 0-100 på 2,8 sekunder (og 100-0 på 2,9 sekunder og 30 meter), 0 til 300 på 16,5 sekunder, toppfart 350 kilometer i timen (elektronisk begrenset).  Foto: McLaren
ENDELIG: Så var den i produksjon, hypersportsbilen McLaren P1. Målet med denne superhybriden har ikke vært å sette verdensrekord i toppfart, men å lage den mest mulig effektive superbilen. Nøkkeltall: 900 hestekrefter, 0-100 på 2,8 sekunder (og 100-0 på 2,9 sekunder og 30 meter), 0 til 300 på 16,5 sekunder, toppfart 350 kilometer i timen (elektronisk begrenset). Foto: McLarenVis mer

McLaren P1 på 2,8 sekunder!

Det dreier seg ikke lenger om noen superbil - McLaren er en hyperbil!

6,8 sekunder fra 0 til 100 er en respektabel tid som de kjappeste GTI-bilene kan være stolte av å klare. Denne bilen bruker samme tid fra 0 til 200...

Dette er altså alvor.

Den anerkjente eksperten på superbil, McLaren, er i produksjon igjen, og denne gangen er det flaggskipet P1 som er i rampelyset.

Etterhvert som sportsbilenes ytelser bokstavlig talt har løpt løpsk de siste årene, har også motorjournalister møtt veggen når det gjelder ordforråd, for superlativer, floskler og klisjeer florerer.

Se den fantastiske - og merkelige - McLaren X-1

McLaren P1:

ENDELIG: Så var den i produksjon, hypersportsbilen McLaren P1. Målet med denne superhybriden har ikke vært å sette verdensrekord i toppfart, men å lage den mest mulig effektive superbilen. Nøkkeltall: 900 hestekrefter, 0-100 på 2,8 sekunder (og 100-0 på 2,9 sekunder og 30 meter), 0 til 300 på 16,5 sekunder, toppfart 350 kilometer i timen (elektronisk begrenset). Foto: McLaren


Hyperbil?

Ordet "hyperbil" er bare et av tiltakene man har forsøkt for å bøte på dette. Et kriterium for å gjøre seg fortjent til en slik benevnelse er at bilen det gjelder greier 0 til 100 km/t på under 3 sekunder. Ordet er blitt brukt om referansen i klassen, Bugatti Veyron, som fortsatt innehar verdensrekorden i toppfart for produksjonsbiler.

Prislapp: Mange millioner

Nylig kunne vi omtale en nyankommet i klassen, arabiske Lykan - som faktisk er en av dem som har greid å ta spranget fra tegnebrettet og ut i den virkelige verden. I den grad man kan si det om en bil som har en prislapp på 19 millioner Les her om WMotors' Lykan Hypersport)

Gordon Murray: En kjempe i bilverdenen

Fra F1...


Men vi vil nok anse bilen vi omtaler her som hakket mer seriøs fra en rent sportsbilentusiast-synsvinkel. McLaren, den britiske, Woking-baserte produsenten, markerte seg nemlig for alltid i bilhistorien med sin fantastiske F1 på 90-tallet. Den var i sin tid verdens raskeste produksjonsbil. Deretter levde McLaren til dels i skyggen av Mercedes, som produsent av kompromiss-bilen SLR McLaren - en bil som ble satt sammen ved anlegget i Woking til produksjonen ble lagt ned.

...til P1

Siden da har selskapet levd godt av salget av sin rimelig eksklusive og rendyrkede sportsbil, Ferrari-konkurrenten MP4-12C, som ble lansert i 2009. Men vi har lenge visst at det var større ting i gjære, og forleden ble det første eksemplaret av McLaren P1 levert til en kunde i USA. Som seg hør og bør var den kjente TV-verten og bilentusiasten Jay Leno raskt ute og prøvekjørte vidunderet. Det innslaget kan du se her:


Monsuntestet

Det skal produseres i alt 375 eksemplarer av P1, som krever 17 dagers arbeid per eksemplar, utført av 82 høyt kvalifiserte teknikere. Kjernen i bilen er monocellestrukturen i karbonfiber, som ikke veier mer enn 90 kilo. Siste test som ble gjennomført før bilen kom i produksjon var den såkalte "monsun-testen" - der bilen ble overskylt av 16.000 liter destillert vann for å verifisere at bilen er 100 prosent vanntett.

Det er estimert at det skal produseres en bil per dag ved full kapasitet - og eventyret avsluttes i så fall rundt midten av 2015.