Vis mer

Mazdas Golf-utfordrer i detalj

Mazda slipper nå flere bilder og mer informasjon om sin nye kompaktklassebil Mazda 3.

De første bildene kom allerede i fjor høst, men informasjonen var man litt mer sparsommelig med. Den gangen lovet vi å komme tilbake med mer når det ble gjort tilgjengelig av Mazda. Det har nå skjedd, og her er vi.

Stor

Designen er ganske spenstig og det er tydelig at Mazda ikke ønsker å posisjonere seg blant de mest konservative bilene i denne klassen. Mazda 3 er allerede i utgående versjon en ganske stor bil for klassen. Nå vokser den enda litt til og lander på en totallengde på 446 centimeter, som femdørs kombi. En Volkswagen Golf er til sammenligning 420 centimeter lang. Det burde sørge for gode innvendige plassforhold i forhold til konkurrentene.

Til tross for økt størrelse, hevder Mazda at man har redusert egenvekten med opptil 15 kilo, avhengig av modellvariant.

Forbedret interiør

Mazda lover også forbedret kvalitetsfølelse og støydemping. På disse områdene har nivået i klassen blitt hevet ganske merkbart de siste årene og det blir spennende å se hvorvidt Mazda henger med. På bildene ser det i alle fall lovende ut og interiørdesignen er særegen med dype instrumentklokker og en buet midtkonsoll som strekker seg opp i et midtstilt digitalt display.

Foto: Spec Change Completed



Passende dieselmotor

Tre dieselmotorer og to bensinmotorer er tilgjengelige. Mest interessant her i Norge blir nok den minste dieselmotoren på 1,6 liter med 109 hestekrefter og 240 newtonmeter. Dette er en velkjent motor som etter hvert sitter i et utall andre biler fra en rekke produsenter. I nye Mazda 3 vil den ha et blandet forbruk på 0,45 liter, med et tilhørende CO2-utslipp på 119 gram.

En 2,2-liter med enten 150 eller 185 hestekrefter finnes også. Disse slipper ut henholdsvis 144 og 149 gram CO2.

På bensinsiden starter man med en 1,6-liter med 105 hestekrefter. Den trenger 0,63 liter per mil. Det er 0,06 liter mindre enn forgjengeren. CO2-utslippet for denne motoren ligger på 149 gram.

Automatgir

En 2,0-liter med 150 hester blir også tilgjengelig, kombinert med en automatisk femtrinnskasse. Den bruker 0,76 liter per mil og slipper ut 175 gram CO2, tall som ikke imponerer veldig for en ny bil i dag. Denne motoren er for øvrig utstyrt med en katalysator som benytter nanoteknologi, noe Mazda selv hevder de er først i verden med. Fordelen med en slik katalysator er at man reduserer avhengigheten av dyre og sjeldne edelmetaller.

Mer om Mazda 3 kan du lese etter vi har prøvekjørt den neste uke, i forbindelse med presselanseringen. Hit til Norge kommer bilen i midten av mai. Priser kommer senere.

Tekniske data Mazda 3 5-dørs
MotorEffekt (hk)Dreiemoment (Nm)0-100 (sek)Forbruk (l/mil)CO2 (g/km)
Bensin:     
1,610514512,20,63149
2,015018710,60,76175
Diesel:     
1,610924011,00,45119
2,21503609,20,54144
2,21854008,20,56149