Vis mer

Mazdas billig-sportsbil oppdatert

Mazda MX-5 kommer nå i oppdatert utgave. Med en startpris på 300.000 kroner er den fortsatt den rimeligste rendyrkede roadsteren på markedet.

MX-5 er en interessant bil. Rent teknisk er den bygget som enn fullblods sportsbil, med bakhjulsdrift, frontmotor og lavt tyngdepunkt. Men i motsetning til mange langt dyrere biler, er det ikke lagt alt for mye vekt på luksusfølelse. I tillegg er bilen liten og lett. Dermed klarer man seg med forholdsvis små motorer. Resultatet blir at også prisene kan holdes på et lavt nivå.

Alene

Tidligere hadde MX-5 konkurrenter som Toyota MR2 og MG TF. Nå er disse lagt ned og MX-5 er det eneste alternativet igjen for deg som ønsker skikkelig sportsbil uten å bruke alt for mye penger.

Dagens MX-5 kom i 2005 og det er dermed ikke overraskende at man nå velger å gjennomføre en midtlivsoppdatering. Noen radikale endringer er det imidlertid ikke snakk om. Mest synlig er endringene i den omarbeidede fronten, men også hekken er annerledes. Innvendig har man byttet instrumenter og en del materialer for bedre kvalitetsfølelse.

To motorer

To motorer er tilgjengelige og fortsatt dreier det seg om en 1,8-liter og en 2,0-liter med henholdsvis 126 og 160 hestekrefter. Den største er noe omarbeidet, for å tilby et brede turtallsregister. I tillegg er den manuelle seksstrinnskassen ny. Viktigere er det kanskje at en sekssteget automatisk girkasse nå også er tilgjengelig i kombinasjon med den største motoren.



Også chassiset har fått noen små justeringer. Fronten er noe lavere og fjæring og demping endret forsiktig for bedre styrerespons.

To tak

Fortsatt kan du velge mellom to ulike takløsning; vanlig stofftak eller sammenleggbart metalltak, kalt Roadster Coupe. Sistnevnte skal nå være bedre støydempet. Roadster Coupe koster 15.000 kroner ekstra uavhengig av utstyrsnivå og motorvalg.

Fra 300.000

Mazda MX-5 begynner på 300.000 kroner. Da får du den minste motoren og stofftaket. 2,0-literen begynner på 395.000 kroner, men har da et høyere utstyrsnivå. Med automatgir øker prisen til 404.000 kroner, hvilket er en beskjeden økning.

Den oppdaterte utgaven av MX-5 kommer til Norge i mai.