Mazda skuffer i kollisjonstest

De siste kollisjonstest-resultatene fra Euro NCAP inneholder både overraskelser og kreative løsninger.

26 POENG: Mazda 6 gjorde det overraskende svakt hos Euro NCAP. Vis mer


Den største overraskelsen blant resultatene som ble publisert av Euro NCAP i går, er at Mazda gjør det så svakt. Den populære mellomklassebilen Mazda 6 oppnådde kun 26 poeng, 1 poeng over kravet for fire stjerner. Lillebror Mazda 2 fikk kun 25 poeng og var dermed faretruende nær et tre-stjerners-resultat.

Fire stjerner et nederlag

Renault Laguna var i 2001 den første bilen som oppnådde fem stjerner hos Euro NCAP. Siden den gang er det flere enn ti biler som har gjort det godt nok til at de kvalifiserer til medlemsskap i femstjernersklubben. Det at såpass mange biler har oppnådd fem stjerner, betyr at listen nå legges høyt og alt annet enn fem stjerner i praksis er et nederlag.

Spøker for Golf

29 POENG: Audi A3 klarte ikke fem stjerner. Dermed spøker det for Volkswagen Golf, som bygges på samme plattform. Vis mer


Derfor er nok heller ikke sikkerhetsavdelingen hos Audi helt fornøyd. Nye A3 oppnådde nemlig ikke mer enn 29 poeng, noe som betyr at A3 må klare seg med fire stjerner. For bare et par år siden ville 29 poeng vært et sterkt resultat i kompaktklassen. Men med tanke på at kompaktklassebilen Renault Megane i år oppnådde 33 poeng og dermed kan smykke seg med fem stjerner, er nok A3-resultatet skuffende for Audi. Ikke minst med tanke på at den langt viktigere bilen Volkswagen Golf er bygget på samme plattform som A3, noe som betyr at det spøker for Golf, som snart skal i ilden hos Euro NCAP. Hvis Golf ikke oppnår fem stjerner, vil dette være et prestisjenederlag for Volkswagen-konsernet.

Fem stjerner til Touran

33 POENG: Volkswagen Touran fikk setebeltevarsler i passasjersetet og fikk dermed sin femte stjerne. Vis mer


For det er ingen tvil om at Volkswagen legger stor vekt på Euro NCAP-resultatene. Da den nye fleksibilen Volkswagen Touran ble testet for noen måneder siden, oppnådde den 32 poeng. Til tross for at Volkswagen hadde montert setebeltevarsler i førersetet, noe som gir ett ekstrapoeng, klarte den altså ikke 33 poeng, noe som ville ha kvalifisert til den femte stjernen.

Men Volkswagen ga seg ikke så lett. Etter å ha studert regelverket fant de ut at alt som skulle til var å montere beltevarsler for forsetepassasjeren også, så ville den femte stjernen være i boks. Dermed har Touran nå to setebeltevarslere og fem stjerner.

Fire stjerner til Cherokee

25 POENG: Setebeltevarsler sørget for Jeep Cherokees fjerde stjerne. Vis mer


Jeep har tatt i bruk det samme trikset. Da Cherokee ble testet i fjor endte den opp med 24 poeng, ett poeng for lite for den fjerde stjernen. Nå er Cherokee utrustet med beltevarsler for føreren, noe som betyr at Jeep-forhandlere kan reklamere med at Cherokee har oppnådd fire stjerner hos Euro NCAP. Det at det måtte kreative løsninger til for å oppnå den fjernde stjernen, vil de selvsagt ikke fortelle sine kunder.

Tvilsomme ekstrapoeng

Det var svenskene som insisterte på at setebeltevarslere skulle gi ekstrapoeng i Euro NCAPs kollisjonstester, noe de fikk gjennomslag for i 2002. Vi er kritiske til denne ordningen, nettopp fordi vi regnet med at den ville føre til slike kreative løsninger som det vi nå har beskrevet. For det store flertallet av bilførere, som alltid bruker bilbelte, har det ingen sikkerhetsverdi at Volkswagen og Jeep har montert noen små elektronikkbokser i Touran og Cherokee.

Også Citroën C2, Ford Focus C-Max, Renault Kangoo og Toyota Previa har gjennomført kollisjonstester hos Euro NCAP. Du finner resultatene her:

  • Frontkollisjonstesten
  • Sidekollisjonstesten
  • Sammenlagtresultater
  • Du finner store bilder av de ti bilene som er kollisjonstestet her.

    Relaterte artikler:

  • Full oversikt over alle bilene som er testet av Euro NCAP