<b>SHOWSTOPPER:</b> Det fortelles om lange køer foran Mazda-standen på bilmessen i Tokyo da den spektakulære konseptbilen RX-Vision ble vist. Og kombinasjonen av den nå veletablerte Kodo-designen og en ny generasjon rotasjonsmotor vekker da også berettiget oppsikt. Foto: MAZDA
SHOWSTOPPER: Det fortelles om lange køer foran Mazda-standen på bilmessen i Tokyo da den spektakulære konseptbilen RX-Vision ble vist. Og kombinasjonen av den nå veletablerte Kodo-designen og en ny generasjon rotasjonsmotor vekker da også berettiget oppsikt. Foto: MAZDAVis mer

Mazda RX-Vision Concept: Wankel-motoren gjenoppstår

Mazda er en bilprodusent som utmerker seg med annerledes løsninger.

Bilen vi ser på disse bildene heter Mazda RX-Vision og vises i disse dager på bilmessen i Tokyo. Sportsbilkonseptet er motorisert med neste-generasjon Skyactiv-R rotasjonsmotor og viser at Mazda fortsatt har troen på rotasjonsteknologien i sportsbiler.

De annonserer med denne konseptbilen en fornyelse av teknologien som i dag forbindes med de i dag utgåtte sportsbilene Mazda RX-7 og RX-8.

Vår etterretning var... etterrettelig

Den viser også at vi hadde rett i våre antakelser da vi skrev om den kommende sportsbilen for bare en drøy måned siden. Og det datagenererte bildet vi fikk fra Automedia viser seg nå å stemme besnærende godt med virkeligheten. RX-Vision er unektelig spektakulær i sin fremtoning og har vist seg å være en virkelig showstopper på Tokyo-messen.

Re-lanseringen av rotasjonsmotoren i en kommende sportsbil vil være resultatet av en svært lang prosess hos Mazda - faktisk startet den for nesten 50 år siden. Da hadde de overkommet en rekke tekniske vanskeligheter, og i 1967 kunne produsenten fra Hiroshima lansere sportsbilen Cosmo med wankelmotor.

Stilen på RX-Vision kommer i rett linje fra denne spektakulære konseptbilen fra 2010.

KODO-DESIGN: Mazda kjører stram linje med bevegelsens sjel, nå på sjette året. Foto: MAZDA Vis mer


Motoren kalles ofte wankelmotor da den baserer seg på teknologiske prinsipper som ble konkretisert i sin hittil mest utbredte form av den tyske ingeniøren Felix Wankel. Det dreier seg enkelt fortalt om en birotor-forbrenningsmotor basert på roterende stempel inne i et rundt kammer. Først ut med en slik motor var NSU Prinz i 1964. Kjente biler med en slik motor var NSU RO 80 og nevnte Mazda Cosmo, som begge ble lansert i 1967. Også Citroën flørtet en tid med teknologien.

Les også: Mazda RX-8: Enda mer sportslig

Le Mans-triumf

I 1991 vant Mazda det berømte 24-timersløpet i Le Mans med sin 787B. Det var første gang en bil drevet av rotasjonsmotor triumferte på den legendariske banen.

Etter Mazda Cosmo Sport i 1967 ble denne typen motoren senere brukt i en rekke andre modeller. Den mest suksessfulle av disse var Mazda RX-7, som ble den mest-selgende bil med rotasjonsmotor gjennom tidene med mer enn 800.000 produserte enheter mellom 1978 og 2002.

RX-7-ETTERFØLGER: Hva navnet på produksjonsbilen blir, vet vi ikke, men følger de logikken som har vært i bruk hittil, blir det Mazda RX-9. Foto: MAZDA Vis mer


Wankel pluss Skyactiv

Og selv om Mazda i dag ikke masseproduserer modeller med rotasjonsmotor, har de altså slett ikke avsluttet sine aktiviteter på området. Bilprodusenten forteller i sin ellers ordknappe pressemelding i anledning visningen av RX-Vision at de valgte å kalle neste generasjon rotasjonsmotor for Skyactiv-R for å understreke sin besluttsomhet om å fremdeles kunne levere utradisjonell teknologi - basert på Skyactiv-teknologiene.

Nå gleder vi oss til å se produksjonsbilen som utvilsomt vil komme i kjølvannet av denne oppsiktsvekkende konseptbilen.

Her kan du lese mer om hva Skyactiv går ut på.