Mazda RX-8: Prisene klare

I oktober lander Mazdas nye stolthet, RX-8 på norsk jord. Men den wankel-motoriserte juvelen blir ingen billig bil.

Mazda RX-8: Prisene klare

  1. Konkurrenter


Da vi omtalte Mazda RX-8 i januar i år, var det fortsatt usikkert om fremtidige kunder ville slippe unna med å betale volumavgift for RX-8-motorens reelle størrelse, eller om avgiften ville bli beregnet på grunnlag av EUs typegodkjenningsnorm.

Hvis norske avgiftsmyndigheter hadde tatt utgangspunkt i wankelmotorens egentlige slagvolum, 1.308 kubikkcentimeter (ccm), ville nemlig slagvolumavgiften begrenset seg til rundt 15.000 kroner. Dessverre for alle sportsbilentusiaster, viser det seg nå at norske myndigheter har bestemt seg for å følge EU-normen, noe som betyr at RX-8-kunder må betale slagvolumavgift for 2.616 ccm. Dermed øker summen til drøye 80.000 kroner.

Forvirrende effekttall

Det er ikke bare avgiftsberegningen som forvirrer når det gjelder Mazda RX-8. Da vi omtalte bilen i januar, fortalte vi at RX-8-motoren ville yte 250 hestekrefter. Siden har vi kikket på de svenske Mazda-sidene, der det fremgår at bilen vil få 240 hestekrefter. På de internasjonale Mazda-sidene hevdes det at RX-8 vil komme i to versjoner, en 210-hester og en 250-hesters versjon.

460.000 kroner


Den norske importøren kan imidlertid fortelle at den "norske" RX-8 vil komme i to effektvarianter, en med 192 og en annen med 231 hestekrefter. Førstnevnte skal koste 460.000 kroner, noe som gjør den litt billigere enn Audi TT (180 hk) og BMW 325Ci Coupé (192 hk). Likevel, 460.000 kroner er ikke spesielt billig. For eksempel får du en Mercedes-Benz C 230 Kompressor Sportkupé (192 hk) for snaue 414.000 kroner og en Toyota Celica T-Sport (192 hk) for 405.000 kroner.

550.000 kroner

231-hestersversjonen er priset til 550.000 kroner og kommer noe bedre ut sammenlignet med konkurrentene. Audi TT (225 hk) og BMW 330 Ci Coupé (231 hk) er henholdsvis 12.000 og 62.000 kroner dyrere enn Mazdaen. Mercedes-Benz C Sportkupé er ikke tilgjengelig med så kraftige bensinmotorer og CLK 320 (694.300 kroner) blir altfor dyr i denne sammenhengen.

Dreiemomentsvak


RX-8 er svært tøff på bilder. Vi tror bilen må være minst like tøff i virkeligheten for å klare seg i konkurransen mot beinharde tyske og japanske konkurrentene. RX-8 sliter nemlig med en ulempe - dreiemomensvake motorer. 192-hesteren yter 225 Nm ved 5.000 o/min, noe som ikke er spesielt imponerende sammenlignet med kompressor- og turbomatede konkurrenter. 231-hestersversjonen er enda svakere, og yter kun 211 Nm ved 5.500 o/min.

Likevel, den som har kjørt Toyota Celica T-Sport (180 Nm ved 6.800 o/min), vet at det kan være minst like gøy med turtallsvillige og toppspreke motorer som bunnsterke turbomotorer.

Les vår første omtale av Mazda RX-8 og se store bilder her.

Du finner en oversikt over Mazda RX-8 og noen av de viktigste konkurrentene her.

Her finner du mer Mazda-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder