Mazda RX-8 kommer

Med spennende design, fire dører og en sprek wankel-motor under panseret, vil Mazda RX-8 vekke oppsikt når den kommer på markedet til høsten.

Mazda RX-8 kommer

  1. Fotoalbum


Mazda har lagt seg i selen for å gjenreise merkets tidligere status, og gjorde et sjumilssteg med mellomklassebilen 6. I løpet av året kommer ytterligere to familiebiler - som har fått de ukompliserte navnene 2 og 3.

Men den kanskje aller mest spennende Mazda-nyheten kommer altså til høsten, og bærer navnet RX-8. RX-8 etterfølger RX-7, som fikk sin debut i 1978 og har blitt laget i fire generasjoner.

Wankel-motor

Det spesielle med RX-7-utgavene var motoriseringen, bilene er nemlig utrustet med en såkalt wankel-motor. Wankel-motoren baseres på en helt annen teknologi enn ordinære stempelmotorer. I stedet for stempler som beveger seg opp og ned, har wankel-motoren en trekantet rotor. Rotoren er plassert i et ovalt rotorhus og deler huset inn i tre kamre. I disse kamrene foregår henholdsvis kompresjon, ekspansjon og utblåsing. Innsug foregår mellom kompresjons- og utblåsingskamrene.

Vanskelig konstruksjon


Rotasjonsmotoren er en gammel ide som dukket opp allerede på begynnelsen av 1900-tallet. Tyskeren Felix Wankel var imidlertid den første til å utvikle fungerende rotasjonsmotorer, noe han klarte på 30-tallet. En rekke fly-, motorsykkel- og bilprodusenter har gjennom årene forsøkt å utnytte wankel-motorens fordeler. Wankel-motoren er nemlig både mindre, lettere og mer effektiv enn en ordinær stempelmotor. I tillegg avgir den mindre vibrasjoner. Historien har imidlertid vist at konstruksjonen er belemret med en rekke vanskeligheter, som har resultert i dårlig driftssikkerhet.

Lite slagvolum


Mazda er den eneste bilprodusenten som i nyere tid har utviklet og brukt wankel-motorer i serieproduserte biler. Wankel-motoren i den siste utgaven av RX-7 fikk hjelp av to turboladere og leverte hele 280 hestekrefter fra bare 1.308 kubikkcentimeter slagvolum. RX-8-motoren har samme slagvolum, men turboladerne er fjernet. Til gjengjeld er RX-8-motoren kraftig modifisert, noe som har resultert i både lavere forbruk og utslipp. Dermed tilfredsstiller motoren EU4-kravene.

6,5 sekunder

Til tross for manglende turbo produserer motoren hele 250 hestekrefter ved 8.500 o/min, noe som sørger for at RX-8 klarer 0-100 på 6,5 sekunder. Toppfarten skal være 250 kilometer i timen. Maksimalt dreiemoment, 220 Nm, ligger også høyt på turtalls-skalaen, ved 7.500 o/min.

Fire dører


RX-8 er ikke bare spesiell i kraft av sin drivkilde. Bilen har i tillegg fire dører, noe som er uvanlig i denne klassen. Bakdørene er små og åpnes motsatt vei av fordørene, noe som resulterer i fravær av B-stolpe. Dette skal ifølge Mazda sørge for svært god adgang til baksetene, som også ifølge Mazda skal gi god plass til to voksne.

Tøft utseende

Etter vårt syn ser det ut som om Mazdas designavdeling også denne gangen har truffet midt i blink. Fronten er frekk og aggressiv og bakdørene ser ikke ut til å ha ødelagt linjene. 18-tommers hjul sørger sammen med korte overheng både foran og bak for at bilen utstråler fart og sportslighet.

Til USA i april


I USA, der bilen vil bli lansert allerede i april, vil RX-8 bli tilgjengelig i flere utstyrsnivåer og med både manuell og automatisk girkasse. Den rimeligste utgaven vil koste omlag 25.000 dollar, noe som oversatt til oljepenger blir drøye 170.000 kroner. Dette er selvsagt usedvanlig mye lavere enn prisen vil bli i Norge, de 250 hestekreftene vil alene resultere i snaue 150.000 avgiftskroner.

Hva blir volumavgiften?

Vi har ikke klart å bringe på det rene om man i Norge slipper unna med å betale slagvolumavgift for det reelle slagvolumet på 1.308 ccm eller om avgiften blir beregnet på grunnlag av EUs typegodkjenningsnorm. Den innebærer at slagvolumet i rotasjonsmotorer dobles på papiret. Dessverre vil nok ECE-volumet på 2.616 ccm legges til grunn, noe som gir en slagvolumavgift på drøye 80.000 kroner. Hadde man mot formodning sluppet unna med avgift på 1.308 ccm, hadde den tilsvarende avgiften blitt begrenset til rundt 15.000 kroner.

Relaterte artikler:

  • Her finner du våre Mazda-tester
  • Her finner du flere Mazda-nyheter