Mazda RX-8 enda mer sportslig

På verdensbasis er det siden 2003 solgt 170.000 eksemplarer av Mazdas svært spesielle sportsbil. Nå oppdateres bilen på flere områder.

Mazda RX-8, som ble internasjonalt introdusert i 2003 og som kom til Norge i 2004, er en unik bil.

For det første er bilen utrustet med en wankel-motor. Ingen annen produsent lager serieproduserte biler med rotasjonsmotor, som denne motortypen også kalles. For det andre er RX-8 noe så sjeldent som en fireseters sportsbil med fire dører. Og for det tredje er bakdørene av den bakhengslede typen.

Og i 2003 var verden åpenbart klar for en bil med særpreg. RX-8 har i løpet av sine snart fem år vunnet en lang rekke priser og utmerkelser, deriblant "Årets sportsbil" i USA og "Årets bil" i Australia, Japan og Storbritannia.

192 og 231 hestekrefter

Vis mer
«Ingen annen produsent lager serieproduserte biler med rotasjonsmotor, som denne motortypen også kalles.»

Mazda RX-8 enda mer sportslig

  1. Store bilder
Vis mer
Vis mer
Vis mer


Mazda understreker at bilens hjerte - Wankel-motoren - ikke er rørt i sammenheng med ansiktsløftningen. Det betyr at vi her i landet fortsatt vil snakke om to versjoner av RX-8. Grunnutgaven tilbyr 192 hestekrefter ved 7.000 omdreininger og 220 Nm ved 5.000 og skal klare 0 til 100 på 7,2 sekunder. Topputgaven kan skilte med 231 hestekrefter ved 8.200 o/min og 211 Nm ved 5.500 omdreininger og gjør unna samme øvelse på 6,4 sekunder. I USA selges bilen for øvrig i en 215-hestersversjon med automatgirkasse. Du finner mer informasjon om wankel-motoren i denne artikkelen.

Stivere hjuloppheng

Det som imidlertid er endret, er hjulopphenget, som skal ha blitt stivere. Samtidig skal karosseriet ha fått høyere vridningsstivhet. Det lover bra for kjøreegenskapene, som allerede i utgangspunktet er svært gode.

Nye designelementer

RX-8 har selvsagt også fått en designmessig ansiktsløftning. Blant annet har den fått et større luftinntak. Hekken har fått nye baklykter og større eksosrør og Mazda har designet nye felger med det spesielle wankel-triangelet som tema. Inni bilen finner vi blant annet nye seter, et nytt ratt og ny dashbordkonsoll.

R3

Mazda har også bestemt seg for å introdusere en såkalt R3-versjon. RX-8 R3 får enda stivere støtdempere og vil kjennetegnes ved en mer fremtredende frontspoiler, sideskjørt, hekkspoiler, tåkelykter og 19-toms smidde alufelger. Bildene i denne artikkelen viser R3-utgaven, som også får delskinn-seter fra Recaro og et kraftig stereoanlegg fra Bose.

Sensommeren 2008

Den ansiktsløftede RX-8 vil få sin premiere på Detroit-utstillingen denne måneden og er ventet til Norge sensommeren 2008. Prisene er foreløpig ikke klare. Det er imidlertid ingen grunn til å anta at prisene vil være veldig forskjellige fra dagens. I dag koster 192-hesteren 623.000 kroner, mens 231-hesteren koster 763.000 kroner - 140.000 kroner mer.

  • Store bilder av den ansiktsløftede RX-8 R3 finner du her.
  • Relaterte artikler:

  • TEST: Mazda RX-8
  • Mazda RX8: Prisene klare
  • Mazda RX-8 kommer
  • Her finner du mer Mazda-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder