<b>KAN BLI NUMMER 4:</b> Hvis Automedia har rett, blir det Kodo-design på neste RX-7. Foto: AUTOMEDIA
KAN BLI NUMMER 4: Hvis Automedia har rett, blir det Kodo-design på neste RX-7. Foto: AUTOMEDIAVis mer

Mazda RX-7 kan gjenoppstå

Mazda har vært dyktige til å lage folkelige sportsbiler og mer kan det bli.

Mazda RX-7 var en av de relativt få klassiske sportsbilene fra Japan og hadde tilleggs-fordelen når det gjelder å utmerke seg, med å ha noe så sært som en rotasjonsmotor etter Wankel-prinsippet - altså en birotor-forbrenningsmotor basert på roterende stempel inne i et rundt kammer.

Er bekreftet

Allerede i november i fjor kunne insidere bekrefte at Mazda er i de tidlige faser av utviklingen av en etterfølger til RX-7. Den skal baseres på plattformen til den nylig lanserte fjerde generasjon MX-5, men vil bli en større bil enn forgjengeren RX-8.

Wankel gjelder

Dinside fikk i sommer i samtale med visepresidenten i Mazda med ansvar for forskning og utvikling i Europa, Kenichiro Saruwatari. Han bekreftet at Mazda for tiden har et stort team som jobber med Wankel-teknologien og at det ikke er aktuelt i dag å legge den på hyllen.

Fordelen med Wankelmotoren, som Mazda er omtrent alene om å fortsette å holde på med, er at den er svært turtallsvillig og har myk gange. Ulemper slike motorer har slitt med tidligere har vært relativt lavt dreiemoment (trekkraft), høyt forbruk av både bensin og olje, samt rotorslitasje. En inngående innføring i prinsippene bak Wankel-motoren kan du lese her.

ROTERENDE: Mazda Cosmo Sport (bildet), var første serieproduserte Mazdamed Wankel-motor. Foto: MAZDA
2. GENERASJON: Mazda RX-7 FC kom i 1985 og hadde iøynefallende designmessige likhetstrekk med Porsche 924 og 944. Foto: MAZDA
1. GENERASJON: Den første Mazda RX-7 kom i 1978 og hadde såkalte «pop-up-lykter».
3. GENERASJON: FD-generasjonen avløste FC i 1991 og introduserte såkalt «bio-design» med avrundede former. Foto: MAZDA
OGSÅ MERCEDES: Mercedes-Benz C 111 (bildet), var også basert på rotasjonsmotor etter Wankel-prinsippet. Foto: KNUT MOBERG
KAN BLI NUMMER 4: Hvis Automedia har rett, blir det Kodo-design på neste RX-7. Foto: AUTOMEDIA


Kraftigere enn RX-8

Fra andre kilder, deriblant engelske Auto Express, er det også kommet frem at teknologien vil benyttes i etterfølgeren til RX-7 og RX-8 og at effekten man regner med å hente ut er rundt 300 hestekrefter. Bi-rotor-motoren i sistnevnte hadde en ytelse på 230 hester fra en rotorkapasitet på 1,3 liter.

Hva så med navnet? Det er Automedia som mener Mazda vil gå tilbake til RX-7, som er et navn entusiastene forbinder noe positivt med - samtidig er RX-9 usannsynlig, men RX-6 er også en mulighet, ifølge Automedia.

Les også: Vi har testet nye Mazda 6 med firehjulsdrift