Foto: Mazda
Foto: MazdaVis mer

Mazda-roadster uten frontrute

Mazda er det av de store bilmerkene som insisterer mest på lettvektsteknologi. Her er et show-eksempel.

Mazda MX5 superlight concept heter denne bilen, som skal vises på bilutstillingen i Frankfurt som åpner sine dører for publikum den 17. september.

Lettere moroklump

Da vi prøvekjørte tredje generasjon MX5 for første gang i november 2005 ble det understreket at den kompakte toseters roadsteren - som for øvrig er svært morsom å kjøre og gir sportsbilopplevelse selv i Norge i lovlige hastigheter - var blitt lettere enn sin forgjenger. Mazda har fulgt opp denne strategien med den påfølgende Mazda 6 og nylig lanserte Mazda 3.

Ingen frontrute

Foto: Mazda Vis mer

Mazda ønsker tydeligvis å understreke at dette med kontinuerlig vektreduksjon er noe de tar - og kommer til å fortsette å ta - på alvor. Derfor denne Mazda MX5 Superlight som presenteres som showbil og som er lett gjenkjennelig på sitt fravær av frontrute; her skal visstnok den lille "vindspretten" foran førerplassen sammen med den spesielle aerodynamiske utformingen bakover, være tilstrekkelige.


Nyttig showbil

Riktignok presiserer Mazda at dette er et konsept i betydningen en ren showbil, men den har tjent til - ved siden av å markere MX5/Miatas 20-årsjubileum - å jobbe videre med teknikker som skal kunne videre redusere bilers vekt og dermed spare miljøet.

Det annonseres at vekten på neste generasjon MX5 skal reduseres med ytterligere minst 10% i forhold til dagens.

Neste generasjon ventes å komme på markedet i 2011.