KODO-ROADSTER: Mazdas designspråk, "Kodo", preger fronten. Ellers er nye MX 5 fortsatt den lille, snertne roadsteren den skal være. Og den er blitt både mindre og lettere enn før. Foto: MAZDA
KODO-ROADSTER: Mazdas designspråk, "Kodo", preger fronten. Ellers er nye MX 5 fortsatt den lille, snertne roadsteren den skal være. Og den er blitt både mindre og lettere enn før. Foto: MAZDAVis mer

Mazda MX5: Fjerde generasjon!

Folke-roadsteren over alle, Mazda MX-5, fyller år - og kommer i helt ny utgave.

Mazda gjorde en genistrek da de for 25 år siden lanserte en liten, nett og morsom roadster. Bilen som, da den kom, ble anklaget for å være en billig etterligning av de britiske roadsterne fra 60-tallet, viste seg å bli en suksess på sine egne premisser.

For det må kunne sies å være en suksess når en bil i en så pass snever nisje som klassen for to-seters, rimelige roadstere, blir solgt i 950.000 eksemplarer - riktignok over en periode på 25 år og tre generasjoner.

Bevare det vesentlige

Vi var tilstede da forrige generasjon MX-5 (som kalles Miata i enkelte markeder), ble lansert. Den har siden blitt oppdatert tre ganger - så det begynte å bli på tide med en erstatter.

Samtidig har det vært viktig å ikke tukle for mye med det som er essensen av et slikt kjøretøy: Kompakthet, lettkjørthet, underholdende kjøreegenskaper.

MX-5 fikk i 2010 æren av å bli kåret til "den beste sportsbilen" av det kresne britiske publikummet.

Foto: MAZDA
Foto: MAZDA
Foto: MAZDA
Foto: MAZDA
Foto: MAZDA
Foto: MAZDA
Foto: MAZDA
KODO-ROADSTER: Mazdas designspråk, "Kodo", preger fronten. Ellers er nye MX 5 fortsatt den lille, snertne roadsteren den skal være. Og den er blitt både mindre og lettere enn før. Foto: MAZDA
Foto: MAZDA
Foto: MAZDA
Foto: MAZDA
Foto: MAZDA


Designmessig ser vi at man i all hovedsak har bevart det som utgjorde MX-5-særpreget gjennom de foregående tre generasjoner - hvorav vi synes første og tredje var de mest vellykkede. Uansett er det nyeste fortolkning av det japanerne, som lett henfaller til talende metaforer, kaller Jinba Ittai. Det betyr "rytter og hest i ett".

Denne gangen er bilen oppdatert med Mazdas nye designspråk, Kodo ("bevegelsens sjel"), og Skyactiv-teknologi for drivlinjene - som vi for øvrig ikke får vite mer om i denne omgang enn at det er kun Skyactiv-G, altså bensin, som gjelder, og sekstrinns manuell girkasse.

Slik blir neste Mazda 2

Mindre og lettere

Denne gangen har man valgt å krympe bilen noe - den er enda kortere enn forgjengeren og måler nå 391,5 centimeter i lengden, 173 centimeter i bredden og 123,5 centimeter i høyden.

Den er altså mindre enn for eksempel en Volkswagen Polo.

Vektfordelingen på 50/50 foran/bak er bevart - og det er 100 kilo mindre å fordele enn på forgjengeren, som allerede var temmelig lett. Det vil si at Mazda MX-5 IV veier omtrent det samme som første generasjon, cirka et tonn.

Mer får vi visst ikke vite før bilen skal avdukes offisielt på Paris-utstillingen i oktober. Så frem til da får vi kose oss med bildene.

Mazda CX-5: Terningkast seks!