Mazda med SUV til Norge

Mazda CX-7 har til nå ikke vært på det europeiske markedet. Det er det slutt på, for nå kan den japanske SUVen snart også bestilles her i Norge. Men den blir dyr.

Noen folkeSUV kan CX-7 knapt kalles, av minst to årsaker. For det første er den med sine 475 centimeter en god del større enn de fleste andre deltakerne i den populære og relativt ferske bilklassen. Til sammenligning er en bil som Land Rover Freelander 450 centimeter lang, og de fleste konkurrentene befinner seg fra denne lengden og nedover.

En bil som Volvo XC90 er 480 centimeter og i så måte langt mer sammenlignbar.

MPS-motor

For det andre er motoriseringen omtrent så langt fra norgesvennlig som den kan bli. Vi snakker nemlig om en 2,3-liters bensinmotor med turbo, 260 hestekrefter og 380 newtonmeter. Det gir en akselerasjon fra 0-100 på 8,0 sekunder. Kraftpakken er for øvrig den samme som vi finner under panserne til Mazda 3 og Mazda 6 MPS. Noen dieselmotor er det foreløpig ikke snakk om.

Mye avgifter

Vis mer
[Ugjyldig objekt (anv)]


De fullstendige tekniske dataene har vi ikke, men med tanke på det blandede forbruket på 1,02 liter per mil, antall hestekrefter og den høye egenvekten, regner vi med at kjøpere gjør seg fortjent til både ett og to julekort fra Finansdepartementet.

Konkurrenter

Noen konkurrent til folkeSUVen blir derfor ikke CX-7. Derimot satser Mazda på å stjele kunder fra de dyrere versjonene av eksempelvis BMW X3, Hyundai Santa Fe og Opel Antara. Med den friske motoren burde den i alle fall ha fartsressursene som skal til.

30 prosent annerledes

Vis mer


På det amerikanske markedet har CX-7 allerede eksistert et par år, men det er altså først nå man tar den til denne siden av atlanteren. Mazda opplyser at om lag 30 prosent av bilen er endret for å imøtekomme strengere europeiske krav til kjøredynamikk, interiørkvalitet og fjæringskomfort.

Stivere

Blant endringene man har gjort er en oppstiving av både chassis og selve karosseristrukturen for bedre vridningsstabilitet. Også styrefølelsen skal ha blitt mer direkte, og til sammen skal disse endringene sørge for at CX-7 takler både motoveikjøring i høye hastigheter og forsering av svingete fjellveier bedre enn den amerikanske varianten.

Også motoren har blitt litt sprekere. Den amerikanske varianten gir 244 hestekrefter mot europaversjonens 260.

Sportslig profil

Vis mer


Designen har heller ikke blitt direkte overført fra den amerikanske versjonen, men forskjellene er svært små. Totalt fremstår den europeiske CX-7 som en sportslig SUV. Profilen er ganske lav og langstrakt, og Mazda har ikke forsøkt å gi CX-7 noe hint av terrengbil-image.

Til høsten

CX-7 kommer i salg i Europa på sensommeren, men vi nordmenn må vente til litt utpå høsten før den høybygde firehjulstrekkeren er klar til bestilling. Prisene er ikke klare, men ikke regn med at den havner betydelig under 700.000. Dermed blir nok CX-7 et sjeldent syn på norske veier.

  • Store bilder av Mazda CX-7.

    Her finner du mer Mazda-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder