Interiøret i CX-5 er klassisk Mazda, ryddig, men ikke særlig spennende. Foto: Mazda
Interiøret i CX-5 er klassisk Mazda, ryddig, men ikke særlig spennende. Foto: MazdaVis mer

Mazda CX-5: Tøffing fra Mazda

Det nærmer seg markedslansering for Mazdas spennende folke-SUV med SkyActiv-teknologi.

Oppdatert: Mazda har vært sene til å delta i den populære bilklassen med kompakte og forholdsvis rimelige SUVer, såkalte folkeSUVer. De aller fleste konkurrentene har allerede biler her og det blir en tøff jobb for CX-5 å slå seg inn blant disse.

Storebror CX-7 har vært for stor og dyr til å utgjøre noen virkelig trussel mot biler som Volkswagen Tiguan, Hyundai ix35 og Mitsubishi ASX.

Lik konseptbilen

CX-5 er likevel ingen overraskelse. Konseptbilen Minagi ble vist på Genève-utstillingen i vår og som ventet ligger den produksjonsklare bilen svært tett opptil konseptbilen designmessig. For det meste dreier forskjellene seg om detaljer som lykter og speil. Hovedtrekkene er de samme.

Setter tonen

Det betyr CX-5 blir en kompakt SUV med en ganske tøff og sporty fremtoning. Mazda-designen har de siste årene gjennomgått en subtil utvikling mot stadig mer dynamisk linjeføring og referanser til tradisjonell japansk formgivning, noe CX-5 tydelig bærer preg av. Mazda indikerer at CX-5 er først ut i rekken av biler med det nye designspråket, som den spektakulære konseptbilen Shinari initierte. CX-5-designen kan dermed bli toneangivende i tiden fremover for flere Mazda-modeller.

CX-5 i Frankfurt:

Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland


Optimalisert motorisering

Bilen får to motorer av den nye SkyActiv-generasjonen, en 2,0-liters bensinmotor og en dieselmotor på 2,2 liter. Sistnevnte kommer i to effektvarianter. Automatgir blir også tilgjengelig. Videre kan man velge å nøye seg med forhjulsdrift, men vi antar at firehjulsdrift blir tilgjengelig til alle motorene for de som ønsker seg mer tradisjonelle SUV-egenskaper.

Vi har prøvekjørt

Motorene har vi allerede fått prøvekjøre. Det er besnærende teknologi som ligger til grunn og vi tror det fra et drivlinjesynspunkt blir en meget konkurransedyktig bil. Les om vår prøvekjøring her.

Mazda oppgir at den svakeste dieselversjonen med forhjulsdrift og manuelt gir får et CO2-utslipp under 120 gram. Det er bra for en bil i denne klassen.

CX-5 ble vist på bilutstillingen i Frankfurt i september og burde være på markedet om få måneder.

Les også: Mazda har faktisk også en stor SUV i paletten sin; den heter CX-9. Les om den her.

Artikkelen ble publisert første gang 4. august 2011 og oppdatert 29. september.

Flere bilder:

Foto: Mazda
Foto: Mazda
Foto: Mazda
Mazda er sent ute med CX-5, men bilen burde ha greie forutsetninger for å lykkes i Norge Foto: Mazda
Foto: Mazda
Interiøret i CX-5 er klassisk Mazda, ryddig, men ikke særlig spennende. Foto: Mazda
Foto: Mazda
Foto: Mazda
Foto: Mazda
Foto: Mazda
Foto: Mazda