FOR POPULÆR: 2.000 nordmenn venter i dag på å få levert sin Mazda CX-5 - etter vår mening det beste kjøpet i folke-SUV-kategorien på markedet i dag.
FOR POPULÆR: 2.000 nordmenn venter i dag på å få levert sin Mazda CX-5 - etter vår mening det beste kjøpet i folke-SUV-kategorien på markedet i dag.Vis mer

Mazda CX-5 offer for sin suksess

Bilen er mildt sagt blitt en suksess. Nå tar Mazda grep for å demme opp for salget.

Mazda CX-5 er i Mazdas øyne en bil som er for god til å være sann. Det er den første bilen de lager på egenhånd etter bruddet med Ford - og hvilken debut! Så godt er bilen mottatt at den har tapetsert Europa.

Den ble også meget godt mottatt av oss i DinSide:

TEST: Mazda CX-5 får terningkast seks

Drukner i ordre

Tapetsert - dessverre ikke med biler, men med ordre. Bilene lar nemlig vente på seg. Bare i Norge sitter hele 2.000 kunder og venter på bestilte biler. Dette er i tillegg til de 750 kundene som allerede har fått sin.

Løsningen

Da Mazda skilte lag med Ford måtte den japanske bilprodusenten ta grep, som det så fint heter. Alvorlige grep. De måtte snu enhver stein for å finne en helt ny mal for hvordan de skulle operere i fremtiden. De stod med ett igjen alene på egne bein, og beina vaklet. Det var tid for mobilisering. Etter mobiliseringen ble løsningen skisser, og kalt Skyactiv. Dette er et nyskapt ord som vil bli stående i Mazdas historiebøker for alltid.

Sjefen for Mazda i Norge, Karianne Westby, jubler over å ha fått et så solid produkt å selge. Men så var det å få tak i nok biler, da. Nissan hadde i sin tid et tilsvarende problem ved introduksjonen av Qashqai. Foto: Fred Magne Skillebæk
FOR POPULÆR: 2.000 nordmenn venter i dag på å få levert sin Mazda CX-5 - etter vår mening det beste kjøpet i folke-SUV-kategorien på markedet i dag.

Skyactiv er ikke en teknisk løsning, men mer et nytenkende konsept, en sum av teknologiske forbedringer og nyvinninger. Vi har tidligere testet konseptet og gitt en grundig gjennomgang av det, som du kan lese her.


Det virker!

At konseptet virker er CX-5 et svar på, og ”alle” ville plutselig ha en Mazda, som i dag fremstår som et teknologisk avansert bilmerke. Snart er det tid for lansering av Mazda 6, en bil som allerede er vist som sedan. Under bilutstillingen i Paris i slutten av måneden skal stasjonsvognen vises for første gang -nye Mazda 6 Wagon kan du lese mer om her.

Helt nye Mazda 6

Også i nye Mazda 6 er Skyactiv blitt introdusert, og dersom de har fått til det samme med denne som med CX-5 - og det er det ingen grunn til å tvile på at de har, kan det tyde på at Mazda sitter med et luksusproblem: Leveringssituasjonen, for hvem vil vel vente 12 måneder på en bil?

Fornyet Mazda 3 prøvekjørt

Skal øke leveringsdyktigheten

For å bøte på problemet har Mazda tatt grep (også her...) I dag produseres alle bilene i Hiroshima i Japan. Av disse har den norske importøren fått løfter om økte leveranser i de tre neste månedene. Med disse leveringene regner Mazda Norge med å være nede i 6 måneders leveringstid. I tillegg åpner en ny fabrikk i Russland, som vil ta unna det store markedet de har der. På sikt vil derfor situasjonen for CX-5 bli langt lysere.

Dobbelt opp?

Men så kommer altså Mazda 6. Dersom den får like gode skussmål som CX-5, spørs det om ikke Mazda sitter med to luksusproblemer, i stedet for ett. Senere i høst skal 6-eren prøvekjøres, og vi får flere svar på hvilken retning det hele vil se ut til å ta.

Imens venter kundene spent.

Vi har kjørt aktuelle og gode konkurrenter av Mazda CX-5 som oppdaterte VW Tiguan, Mitsubishi ASX og Kia Sportage.