<b>DUELL:</b> Honda mot Mazda - CX-3 mot HR-V. Foto: KASPER VAN WALLINGA
DUELL: Honda mot Mazda - CX-3 mot HR-V. Foto: KASPER VAN WALLINGAVis mer

Mazda CX-3 og Honda HR-V i duell

To ferske, høyreiste og svært attraktive SUVer. Men hvilken bør de norske bilkjøperne velge?

Mazda lanserer nybil etter nybil og Honda gjenoppliver HR-V. Dette blir to av de heiteste i klassen, tror vi.

HR-V er altså tilbake etter ni års fravær, og har blitt noe ganske annet enn hva vi husker den som.

Mestere på plassutnyttelse

SUPERSMART BAKSETELØSNING: Hondas magic seats, hvor sitteputen kan vippes opp mot ryggen, bys det på god frakteplass i baksetet også. Foto: KASPER VAN WALLINGA Vis mer


Honda er blant de beste i faget når det kommer til plassutnyttelse, og det ser vi her også.

Lasteterskelen til bagasjerommet er lav og bagasjerommet er stort. Vipper du opp gulvplaten åpenbarer det seg et forbausende stort rom til det som kunne vært reservehjulbrønnen.

Tross beskjedne ytre mål sluker dermed bagasjerommet hele 470 liter og 1533 liter med nedlagte seter.

Les også: Stortest 2014 - Hvem er folke-SUVen?

Vi blir også veldig fornøyde når vi setter oss inn i baksetet. En kar på 190 centimeter har brukbar plass. Baksetet kan ikke justeres i lengden, men ryggen er regulerbar. Det kan du ikke i CX-3.

Dette sørger for god fleksibilitet og den supersmarte bakseteløsningen ”magic seats”, hvor sitteputen kan vippes opp mot ryggen.

På den måten kan du faktisk få plass til en sammenslått sykkel stående på tvers av bilen.

Vi blir dog litt skuffet når vi begynner å navigere oss omkring i navigasjonssystemet.

Dashbordet er trukket litt mer mot føreren, noe som er positivt, men selve navigasjonssystemet blir noe tuklete å betjene. Det krever mange tastetrykk og er ikke alltid like intuitivt satt opp.

Les også: Audi Q7 og Volvo XC90 i duell

Ingen firehjulstrekk

Av motoralternativer har Honda gjort det enkelt. Du kan velge mellom 1,5-liters bensinmotor på 130 hestekrefter, eller 1,6-liters dieselmotor på 120 hestekrefter.

Honda forklarer at det ikke er firehjulstrekk som følge av manglende etterspørsel fra det europeiske markedet.

Vi undres likevel over hvorfor ikke Honda har gitt bilen mer krefter eller avansert teknologi, da vi tross alt snakker om verdens største motorprodusent.

Dieselmotoren har et dreiemoment som er nesten dobbelt så høyt som bensinutgaven, og du må veldig langt opp i turtallsregisteret for å finne tilsvarende krefter med bensinmotoren under panseret.

Les også: Mercedes B Electric Drive mot Volkswagen e-Golf

Resultatet er et dreiemoment på 155 Nm ved så høyt turtall som 4600 omdreininger.

Distansen 0-100 tar 11,2 sekunder og toppfarten er 187 kilometer i timen. Det er med andre ord ingen racerbil.

Dette gir seg utslag i all normal kjøring, og dieselen er langt mer dynamisk på så godt som alle områder.

Forbruket og utslippstallene er derimot et lyspunkt: Snittforbruket er 0,52 l/mil og CO2-utslippet ligger på 120 g/km.

Les også: Minisuv fra Volkswagen

Hva med Mazdaen?

INTERIØRET: CX-3 viderefører det litt sportslige interiøret vi er kjent med fra Mazda3 og Mazda2. Foto: KASPER VAN WALLINGA Vis mer



Mazda er kanskje det japanske merket som nyter størst suksess for tida i Norge. Produktene kommer på løpende bånd, og salget går tilsvarende. Den positive trenden startet for alvor med CX-5, som kjapt ble den nye Norgesbilen, og toppet flere år på rad på salgstoppen for firehjulstrekkere.

Den gode nyheten er at CX-3 fortsetter i disse hjulsporene.

Utseendet bærer samme front og linjer som storebror. Det betyr butt front med diger grill, skape linjer som går helt fra panseret og over sidene mot bakdørene. Hekken er høy og preges av to røffe eksosrør.

Den er uten tvil den mest autofile når det kommer til design.

Plassen innvendig

Det kompakte ytre røper imidlertid at plassen innvendig er noe begrenset.

Duellens minste bil har også det minste bagasjerommet, med rom for kun 350- til 1260 liter.

Også i baksetet er det hakket trangere enn i HR-Ven, noe vi merker godt når vi går fra den ene til den andre.

Brukervennlig

I forsetet trives vi heldigvis bedre. Forholdet mellom ratt, pedaler og gir er helt prima. Vi savner allikevel midtarmlene. Skinnkvaliteten på setene er heller ikke særlig imponerende.

Når det kommer til betjeningsfunksjoner, utseende og detaljer er det dog veldig bra. Kommandosentralen med dreiehjulet mellom setene fungerer godt og det er veldig brukervennlig. Her slår Mazda HR-Ven.

Det er også head-up display montert i bilen, hvilket er relativt uvanlig i denne prisklassen.

Motoren vi har testet er Mazdas kjente 2-liters bensinmotor på 120 hestekrefter. Takket være SKYACTIVE-teknologien, som utnytter effektiviteten i hvert ledd fungerer den bra uten turbo. Kompresjonen er høy og dreiemomentet ligger på 204 Nm.

SKYACTIV:E-teknologien utnytter effektiviteten i hvert ledd. Kompresjonen er høy og dreiemomentet ligger på 204 Nm. Foto: KASPER VAN WALLINGA Vis mer


I tillegg kommer den som 1,5 liter med 105 hestekrefter, og du kan velge firehjulstrekk.

INTERIØRET: CX-3 viderefører det litt sportslige interiøret vi er kjent med fra Mazda3 og Mazda2. Foto: KASPER VAN WALLINGA
INTERIØRET: CX-3 viderefører det litt sportslige interiøret vi er kjent med fra Mazda3 og Mazda2. Foto: KASPER VAN WALLINGA
BAGASJEROMMET: Rommer 350 liter (1260 liter med nedlagt baksete), noe som kan være litt knepent for familier. Foto: KASPER VAN WALLINGA
PLASS TIL DET MESTE I HR-V: Selv under det mange tror er gulvet i bagasjerommet, så befinner det seg enda et rom som alene tar imot en middels stor koffert. Foto: KASPER VAN WALLINGA
BRUKBAR PLASS i MAZDA:Bakseteplassen er grei nok, bare ikke de i forsetene er over 190 cm. Takhøyden er godkjent! Foto: KASPER VAN WALLINGA
SUPERSMART BAKSETELØSNING: Hondas magic seats, hvor sitteputen kan vippes opp mot ryggen, bys det på god frakteplass i baksetet også. Foto: KASPER VAN WALLINGA
ROMMER NOEN LITER: Med passasjersetene nedslått rommer HR-V 1.026 liter. Foto: KASPER VAN WALLINGA
I FRONT PÅ HR-V: Dashbordet er trukket litt mer mot føreren, noe som er positivt, men selve navigasjonssystemet er noe tuklete å betjene. Foto: KASPER VAN WALLINGA
LITE STØY: Støymessig er HR-V blitt veldig bra, faktisk så bra at det bemerkes. Nå er det sjelden motorstøy som er noe problem lenger Foto: KASPER VAN WALLINGA
SKYACTIV:E-teknologien utnytter effektiviteten i hvert ledd. Kompresjonen er høy og dreiemomentet ligger på 204 Nm. Foto: KASPER VAN WALLINGA
MAZDA CX-3: Foto: KASPER VAN WALLINGA
MAZDA CX-3: Mazda har virkelig fått dreisen på design med CX-3. Foto: KASPER VAN WALLINGA
ADAS PAKKEN: Inneholder blant annet automatisert dimming av fjernlys og blindsonevarsler. Foto: KASPER VAN WALLINGA
STILREN: Fronten er distinkt og skarp med linjer som drar seg fra grillen og ut i lyktene. Foto: KASPER VAN WALLINGA
BRA STØYMESSIG: Nå er det sjelden motorstøy som er noe problem lenger, men hjulstøy og vindstøy. Begge deler er veldig lavt. Foto: KASPER VAN WALLINGA
CX-3 MOT HR-V: Tross i at HR-V er superpraktisk er CX-3 mer interessant og sprekere. Foto: KASPER VAN WALLINGA
MAZDA CX-3: Tøft og elegant design, hyggelig pris og bra totalpakke. Foto: KASPER VAN WALLINGA
SORTE DETALJER: Med skjørtekanter i sort plast får bilen et røffere utseende. Det er uansett bare designelementer, og bør ikke lede til å tro noe annet. Foto: KASPER VAN WALLINGA
HVEM FØLGER HVEM? Foto: KASPER VAN WALLINGA
FRONTEN er distinkt og skarp med linjer som drar seg fra grillen og ut i lyktene. Foto: KASPER VAN WALLINGA
VOKSENDE MARKED: Mazda kommer godt inn i et voksende marked, både når det gjelder pris og størrelse. Foto: KASPER VAN WALLINGA


Betegnelsen crossover er passende ettersom den er lavere enn storebror.

Bakkeklaringen er heller ikke mer enn 15,5 cm. Med sine 4,27 meter er den på størrelse med Mitsubishi ASX og Opel Mokka.

Alt i alt er det to gode biler, med gode muligheter for deg som ønsker en sporty bil med alright plass og fremkommelighet.

Tross i at HR-V er superpraktisk, taper den terreng mot CX-3 da den har en sprekere og interessant motor.

CX-3 er grei å kjøre, ser tøff ut og det er generelt lite å sette fingeren på. Infotainmentsystemet er enkelt og motoren fungerer veldig bra.

Testresultat

MAZDA CX-3

Lillebror til Norges mest solgte SUV de senere år, Mazda CX-5, går til topps i denne duellen.

CX-3 ser tøff ut! Infotainment-løsningen er bra og prisen er sterk. I tillegg fungerer motoren veldig bra.

Den er litt for trang på alle mulige måter.

Testresultat

HONDA HR-V

HR-V er kanskje det comebacket vi så mest fram til i år. Bilen er superpraktisk, grei å kjøre og det er ellers lite å sette fingeren på. Men vi kan ta med at infotainmentløsningen ikke er vår favoritt og utseendet er kanskje litt for ordinært.

Ut fra denne opplevelsen ble skuffelsen stor. Størsteparten av skylda må motor og girkasse ta. Vi tror dieselmotoren er å foretrekke.

Tekniske spesifikasjoner:
 Mazda CX-3Honda HR-V
Pris fra:228.000240.000
   
Turtall ved maks effekt6000 o/min6600 o/min
Moment:204 Nm155 Nm
Toppfart:192 kilometer i timen192 kilometer i timen
0-100:9 sekunder10,2 sekunder
Drivhjul:ForanForan
Girkasse:ManuellManuell
Co2:137 g/km130 g/km
Forbruk:0,59 l/mil0,56 l/mil
Vekt:1.155 kg1.241 kg
L/B/H:4275/1765/15354294/2019/1605
Bagasje:350/1260 liter470/1533 liter

Vår vinner i denne duellen blir derfor Mazda CX-3.