Mazda 626 2,0i 1999: Oljelekkasje

Bilmerke: Mazda
Modell: 626
Motor: 2,0i
Årsmodell: 1999
Kilometerstand: 160.000

Problem: Oljelekkasje.
Denne kan være vrien å svare på, men det kan jo være gøy å sette sine kunnskaper på prøve en gang iblant.
Jeg skal forsøke å beskrive symptomene, og litt av forhistorien selv om jeg ikke vet om det her er en sammenheng. Det siste først.

Det ble på en NAF kontroll bemerket at motoren var uvanlig oljesvett på utsiden av blokka. Jeg undersøkte det nærmere, og fant en toppdeksel pakning som var montert helt feil.(noen plasser var det helt åpent mellom deksel og blokk/topp)
Ny pakning ble montert.

Så over til problemet. Alt var OK i ca 1 år, så begynte den å bruke olje (ikke mye, men mer en normalt)

Samtidig begynte den å spy ut røyk fra eksosen i det motoren ble startet. Og nå kommer det rare! Den røyker bare når den har stått stille i mange timer, (Helst hele natta). Og den røyker kun i ca. 10-15 sek. så er det slutt. Etter starten klarer jeg ikke å provosere frem mer oljerøyk samme hva jeg prøver (Selv bremsing på gir i lange nedoverbakker går helt fint). Neste morgen så gjentar det hele seg. Og for å gjøre det helt uforståelig så kan den i løpet av en uke ose og røyke i fire dager for så å være helt symptomfri i de neste tre.
HVA kan dette skyldes?

Svar: Et stort oljeforbruk er over sånn ca 0,75 liter per 1.000 kilometer i følge de fleste merker. At din bil røyker i ca 10 til 15 sekunder ved oppstart kan nok bare bety at det kommer inn olje i forbrenningen når du stopper en varm motor. Når du så skal starte ligger det olje over stempelet som vil røyke og lukte ille ved oppstart. Jeg vil tro at det er slitte stempelringer eller liknende som er årsaken. Men det kan også hjelpe med en motorrens dersom stempelringer sitter fast i stemplene på grunn av sot.