Mazda 626 2,0i 1988: Høyt turtall ved kald motor

Bilmerke: Mazda
Modell: 626 GLX
Motor: 2 liter bensinmotor/forgasser
Årsmodell: 1988
Kilometerstand: 282.000

Problem: Høyt turtall ved kald motor
Ved kald motor synes jeg at motoren har altfor høyt turtall. Den ligger ei god stund på 2.500 omdreininger, og den synker gradvis etter hvert som motoren varmes opp. Synes dette turtallet er i høyeste laget, ville vel trodd at han burde ligge på rundt 1500 omdreininger på kald motor. Når motoren er blitt varm så legger han seg på ca 900 omdreininger noe som er normalt så choken fungerer slik den skal egentlig, men turtallet er etter min mening for høyt ved kald motor. I tillegg kan motoren være litt tungstartet, må file litt på han av og til. Har prøvd og smøre opp alt bevegelig på forgasseren, men det har ikke hjulpet. Det er en tomgangs skrue på forgasseren og en til som jeg mistenker er blandings skruen, en ganske lang skrue. Har ikke rørt noen av dem, der er jo endel vaacum klokker og jeg regner med at minst ei av dem står i forbindelse med choken. Har sjekket vakuumslanger og foreløpig ikke funnet lekkasje.

Kjøpte bilen i fjor og den har hatt dette problemet siden jeg overtok den. Vet du justeringsprosedyren for automatchoken på en toliters Mazda 12 ventiler forgassermotor?
Byttet termostat tidligere pga for lav temperatur på motoren.

Svar: Det kan virke som om turtallet er noe høyt kun når choken står på. For å justere dette ned så bør du absolutt få justert turtallet og blandingen korrekt først ved varm motor. Dette får du gjort på et bilverksted der de har 4 gassmålere som samtidig kan gi svar på om det er falsk luft eller andre feil som må rettes opp først. Når du først er på verkstedet så kan mekanikeren etterpå sjekke om tvangsåpningen på choken er korrekt og om hurtigtomgangen må justeres ned. Vakuumklokker kan lekke innvendig slik at chokesystemet ikke virker skikkelig og en vakuumpumpe kan gi svar på det.