NYE MAZDA 6: Så kom også stasjonsvognen. Det er den som blir trekkplasteret i Norge, og med den imponerende Skyactiv-teknologien lover det godt for Mazdas videre perspektiver for vekst her i landet. Bilen har verdenspremière i Paris i slutten av september. Foto: Mazda
NYE MAZDA 6: Så kom også stasjonsvognen. Det er den som blir trekkplasteret i Norge, og med den imponerende Skyactiv-teknologien lover det godt for Mazdas videre perspektiver for vekst her i landet. Bilen har verdenspremière i Paris i slutten av september. Foto: MazdaVis mer

Mazda 6 Wagon til Paris

Mer interessant enn sedanen som nylig ble vist: Nye Mazda 6 som stasjonsvogn.

På bilutstillingen i Moskva hadde helt nye Mazda 6 sin première for kort tid siden - men bare sedanversjonen, som jo er mest populær i det markedet. Nå har vi fått bilder av stasjonsvognen, som får navnet Mazda 6 Wagon.

Dristig formgivning

Hva synes du?

Er nye Mazda 6 markedets peneste stasjonsvogn? (Avsluttet)
Ja(58%) 357
Nei(29%) 177
Er usikker(13%) 83
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Designen på nye Mazda 6 er blitt lovprist fra mange hold. Den er basert på konseptbilen Takeri, som igjen var en mer moderat utvikling av den spektakulære Shinari. Japanerne er glade i å forklare designfilosofi, noe som kulturelt er litt vanskelig å få helt taket på, men når det forklares at Kodo-begrepet har med "sjel i bevegelse" å gjøre, kan vi vel ta det for god fisk når vi studerer linjene på denne bilen. Vi lar oss sjarmere, i hvert fall.

Foto: Mazda
NYE MAZDA 6: Så kom også stasjonsvognen. Det er den som blir trekkplasteret i Norge, og med den imponerende Skyactiv-teknologien lover det godt for Mazdas videre perspektiver for vekst her i landet. Bilen har verdenspremière i Paris i slutten av september. Foto: Mazda

Mer prosaisk: Nye Mazda 5 introduserer den nye Skyactiv-teknologien i mellomklassen, noe vi er spent på etter å ha blitt imponert over den i folke-SUV-en CX-5 og etter å ha fått den grundig forklart og testet i prototyper basert på forrige generasjon Mazda 6.


Skyactiv-motorer

Nye Mazda 6 vil kunne leveres med fire forskjellige motorvarianter; to diesel og to bensin. Alle er basert på Skyactiv-teknologiene. Dieselmotorene er to varianter av den nyutviklede 2,2-literen, mens det på bensinsiden kan velges mellom en 2,0-liter og en 2,5-liter. Vi ser ikke bort fra at også bensinvariantene kan være aktuelle for Norge, da det for tiden foregår en markant dreining bort fra diesel i kjølvannet av all usikkerheten som er blitt skapt omkring de økonomiske forutsetningene i fremtiden.

Kan booste Mazda ytterligere

Så mye mer vet vi ikke i skrivende stund om bilen, men utfra det vi vet ser den ut til å kunne bli en ny vitamininnsprøytning i Mazda-salget i Norge, som i år har tatt seg opp etter en lang og vanskelig periode. Faktisk kom Mazda på "vinnerlisten" vår som tar for seg den relative utviklingen til merket i markedet fra et år til neste.

Til Paris

Mazda 6 stasjonsvogn har verdenspremière på bilutstillingen Mondial de l'Automobile i Paris i slutten av september. Da skal vi ta den nærmere i øyesyn - og spesielt interiøret er vi nå spente på.

Mazda 6 kommer til Norge senere i år.