Mazda 6 er priset likt som stasjonsvogn og sedan.  Foto: Fred Magne Skillebæk
Mazda 6 er priset likt som stasjonsvogn og sedan. Foto: Fred Magne SkillebækVis mer

Mazda 6 er priset

Den spås en lysende fremtid. Nå har Mazda priset 6-eren.

Mazda er i skuddet mer enn de har vært på mange år. Det hele startet med Mazda CX-5, en bil vi ga terningkast 6, og som rett og slett ble offer for sin egen suksess.

Etter denne pangstarten på revitaliseringen, så er det mange som venter på den nye Mazda 6. DinSide er en av få som har fått prøvekjøre den nye 6-eren, både som stasjonsvogn og sedan. Nå har vi også fått prisene.

Prisene

Mazda har valgt å gjøre det enkelt. Prisene for stasjonsvognen og sedanen er identisk for alle utstyrsversjoner. De finnes de tre nivåer av, og alle har fått nye navn.

Utstyrsnivåene er nå:
- Core
- Vision (opp kr. 17.000 fra Core)
- Otimum (opp kr. 21.000 fra Vision)

-Rimeligste modell blir Mazda 6 Core, med 145-hesters bensinmotor og 6-trinns manuell girkasse. Den er priset til 317.000 kroner.

-Rimeligste dieselutgave er 150-hesteren med Core utstyrsnivå, som er priset til 330.000 kroner.

-Dyreste utgave blir en 192-hesters Optimum med automat til kr. 419.900.

Ingen av disse bilene er dermed prisledende i segmentet, men så har heller ikke Mazda de minste motorene i 6-eren. Om vi sammenligner pris med tilsvarende motorer fra konkurrentene, så er Mazda 6 i høyeste grad på banen, spesielt om vi trekker utstyrsnivå inn i bildet.

FULL PRISLISTE FINNER DU NEDERST

Ingen mindre

Under prøvekjøringen av Mazda 6 var det svært spennende å snakke med sjefsingeniøren for motorer, Shin Okamoto. Han er som kjerringa mot strømmen, og har ikke spesielt mye til overs for bilbransjens ”downsizing” av bilmotorene. Ei heller i Mazda 6, som får de samme motorene som Mazda CX-5. Okamoto kan heller ikke love mindre og svakere motorer i Mazda 6 enn det som står på planene i dag, selv om han kan bekrefte at Mazda er i ferd med å utvikle en mindre dieselmotor i Skyactive-programmet.

–Den er ment for den nye Mazda 3, forteller Okamoto.

Mini-hybrid

Som et ledd i å spare drivstoff og CO2-utslipp i nye Mazda 6 har Okamoto utviklet et mini-hybrid system, som baserer seg på å ta opp bremseenergi og lade kondensatorpakker i stedet for ordinære batterier. Systemet bruker 60 sekunder på å lade nok strøm til 80 sekunders forbruk. Da sier det seg selv at dette systemet er laget for å fore bilen med forbruksstrøm.

-Husk, en bil bruker 10 prosent av sin energi til å produsere strøm, forteller han, og fortsetter med at det er derfor de har utviklet i-eloop.

Den nye Mazda 6 er på markedet i Norge rett over nyåret. Ikke bare er stasjonsvognen og sedanen likt priset, med de kommer også samtidig.

Her er prisene:

Vis mer


Klikk på bildet for stor versjon

Her er utstyrsnivåene:

Vis mer


Klikk på bildet for stor versjon