Vis mer

Mazda 5 kledd til fest

Mazda 5 er pyntet fra topp til tå.

MÜNCHEN (DinSide Motor): En ny versjon av flerbruksbilen Mazda 5 er på vei. Som før skal bilen fri til de som kan kalles aktive mennesker, og som har et behov for mer plass enn et gammelt ektepar. Her har du syvseteren som skal ut og konkurrere med VW Touran, Ford C-Max, Peugeot 5008, alle deres like.

Priser finnes i tabell lengst ned i artikkelen.

Helt nytt ytre

Under det nye skallet finner vi mye av det samme som tidligere, pluss noe nytt. Særlig utenpå vil du se at mye har skjedd, og ikke en karosseriplate er lik. Spesielt synlig er det med den mørke D-stolpen bakerst på bilen, som skal være med på å gi inntrykk av en helt ny bil. Langs hele siden vil du se de nye bølgeformene som er preget inn i karosseriplaten. Dette er delvis gjort for å stive opp, men aller mest for å endelig ta i bruk et av designelementene fra flere konseptbiler i det siste, spesielt fra Nagara Consept. Denne bølgeformen kommer vi til å se igjen i flere Mazda fremover.

Foto: Hildebrandt/Lorenz Foto: Mazda
Foto: Mazda
Foto: Hildebrandt/Lorenz Foto: Mazda
Foto: Hildebrandt/Lorenz Foto: Mazda
Foto: Mazda


Velkjent interiør

Det er dog lettere å skrive om likhetene enn forskjellene. Størrelsen på den nye femmeren er egentlig identisk med den forrige, men mindre avvik. Bilen er 5 mm smalere, 8 cm lenger, den har samme høyde og samme akselavstand. Lukk opp de store skyvedørene langs siden, og du vil kjenne deg bedre igjen fra tidligere.

Innvendig er det nemlig ikke gjort de store endringene, noe som bidrar til forståelsen av at dette egentlig er en lettere modifisering. Instrumentpanel, dørpanelene, midtkonsollen, ja mer eller mindre det hele er nesten som før. Setene har riktig nok gjennomgått en modifisering, og selve seteryggen på andre seterad er nå fem centimeter lengre, i tillegg til at midtsetet er fem cm lengre. Dette fordi det ble litt kritikk på at den ikke fungerte optimalt med tre personer i andre seterad.

Vi skrev om bilen allerede i januar, ett år før den er på markedet.

Anstendig plass til 7

På papiret duger en Mazda 5 for et helt bedriftsidrettslag i 7-manns fotball. Konfigurert som en 2-seter har du et hav av plass, så mye at den egentlig kunne klassifisert som en varebil. Mazda har likevel valgt ikke å gjøre det. Som femseter har du god plass til fem voksne personer. Riktig nok med begrenset plass sideveis i baksetet, men nok fremover. Som 7-seter har du plass nok til de fem største, og ved å plassere de to minste i tredje seterad kan turen fortsatt være behagelig for alle.

Foto: Mazda Vis mer


En lineær kjøretur

Mazda skal ha konfigurert styring, chassis, og motorstyring på nytt. Nå er det lagt vekt på at alt skal være så lineært som mulig. Styreresponsen skal være nøytral, understellet skal være like stivt eller mykt hele veien, og du skal ikke kjenne at motoren drar bedre på noe spesielt område i forhold til resten. Dette har de merkbart klart, men om det er veldig viktig i den store sammenhengen er en annen sak. Generelt sett kjører bilen bra, og den henger fint med i høyere hastigheter også. Normalt lastet oppfører bilen seg eksemplarisk. Dersom du er en eier av tidligere Mazda 5, så vil du helt sikkert legge merke til at støybildet er mye bedre. Så mye som 10% bedyrer Mazda, og vi betviler det ikke.

Men kan noen tukte VW Touran?

1,5 nye motorer

I den nye genrasjonen Mazda 5 vil det bli to tilgjengelige motoriseringer for Norge. Enten en optimalisert 1,8-liters bensinmotor, eller en helt ny 1,6 liters diesel. Førstnevnte satt i testbilen, en motor som oppfører seg veldig kultivert. Mazda har nådd målet om et lineært kraftuttak, noe som merkes på ytelsene. Nå skal det likevel legges til at det vil være den nye 1,6-liters store dieselmotoren som kommer til å selge best. Denne er først tilgjengelig i februar, når nye Mazda 5 kommer på markedet, men den eksisterer foreløpig kun på papiret, og er først tilgjengelig for prøvekjøring rundt nyttår.

Foto: Mazda Vis mer


For de forfengelige

I den nye generasjonen har Mazda lagt større vekt på enda mer tilgjengelig utstyr. Utstyrsvarianten Advance byr på mye av det du forventer i en bil i dag. Advance Plus og Sport er ytterligere ett og to trinn opp. Du kan i tillegg bestille elektrisk drevne skyvedører på begge sider for 10.000 kroner (standard på Sport), og du kan be om et integrert Tomtom navigasjonssystem, som også styrer stereoanlegget. Dette er også standard på Sport.

Barna i andre seterad har et klappbord de kan slå opp for å få koppholder og plass til en matpakke eller så, selv om dette bordet ikke er anbefalt brukt under kjøring. Det kan derimot armlenene gjøres, og de finner du på begge sider av de to ytre setene.

Greit i dag, gammelt i morgen

Alt i alt er Mazda 5 et trivelig bekjentskap. Den utmerker seg ikke på mange områder, og vi frykter at den kan bli gammel på slutten av sin levetid. I følge Mazda skal den nå leve til 2015, men vi tror den kan bli tungsolgt på nybilmarkedet om fem år. Det vil kun tiden vise, og i februar kan du hente deg ut en ny Mazda 5. Da er den på gata i Norge.


Tekniske spesifikasjoner
Mazda 51,8 bensin1,6 diesel
Slagvolum1.798 ccm1.560 ccm
Effekt115 hk @ 5.300 o/min115 hk @ 4000 o/min
Dreiemoment165 Nm @ 4.000 o/min270 Nm @ 1.750 o/min
Forbruk0,72 l/mil0,64 l/mil
CO2-utslipp168 g/km138 g/km
Tankvolum60 liter60 liter
0-100 km/t12,8 sek.13,7
Toppfart182 km/t180 km/t
Bagasjerom 5-seter780 liter780 liter
Bagasjerom 2-seter1.485 liter1.485 liter
Lengde/bredde/høyde4,58/1,75/1,614,58/1,75/1,61
Akselavstand2,752,75


Mazda 5 priser
ModellPris
  
Mazda 5 1,8 Advance (bensin)299.000
Mazda 5 1,8 AdvancePlus (bensin)311.000
  
Mazda 5 1,6 Advance (diesel)306.500
Mazda 5 1,6 AdvancePlus (diesel)318.500
Mazda 5 1,6 Sport (diesel)344.000