Mazda 323F 1992: Motoren koker, kan jeg fikse det selv?

Bilmerke: Mazda
Modell: 323F
Motor: 1,8i bensin
Årsmodell: 1992
Kilometerstand: 208.000

Problem: Motor koker
Bilen kokte for meg i sommer, og når jeg så under panseret så var det en sprekk i toppen av radiatoren som det dampet ut av. Jeg fylte på mer vann og ventet i 45 min. før jeg forsøkte å kjøre videre. Det gikk ikke lenge før temperaturnåla sto i taket igjen. Jeg mente at jeg hadde hørt noe om at det skulle være lurt å sette på varmeapparatet så jeg fyret på alt jeg kunne, uten at det gjorde noe utslag før jeg plutselig merket at det sluttet å komme varmluft, men kaldluft isteden.

Siden dette har bilen stått siden jeg egentlig ikke har hatt behov for den, men nå tenkte jeg at jeg skulle fikse den (selv). I mitt hode er vannpumpa gått siden det ikke kommer noen varmluft. Kan dette stemme? Og radiatoren må selvfølgelig byttes siden den er sprekt. Er det evt. andre ting som kan være ødelagt som gjør at jeg bør sende bilen på verksted for å få den sjekket? Jeg har litt erfaring med å skru på biler (byttet støtdempere, bremser, hjullager, eksos), men ikke noe med å skru på motorer. Jeg regner ikke med at radiatoren er så vanskelig å bytte, men jeg vet ærlig talt ikke hvor vannpumpa sitter på bilen (tenkte jeg skulle kjøpe en gjør det selv bok for å finne ut av det.)

Alle tips til hva jeg bør gjøre mottas med stor takknemlighet.

Svar:
Når kjølevannet lekker ut av et hull en eller annen plass i motoren når motoren går så er det ikke noen god løsning å prøve å kjøre varmeapparatet for å få ned temperaturen. Når motoren går med for høy temperatur så vil trykket øke og lekkasjen bli enda større og til slutt er det ikke mer kjølevann igjen, bare luft! Da kan ikke varmeapparatet gi varme fordi det ikke er varmt vann i varmeapparatet! Løsningen bør være å skifte defekte deler og da spesielt radiatoren men ta en sjekk på termostaten som kan henge slik at avkjølt kjølevann ifra radiatoren ikke sirkulerer i systemet! I noen få tilfeller kan selvfølgelig vannpumpa være defekt slik at kjølevannet ikke sirkulerer i det hele tatt. I verste fall er det toppen eller toppakningen som er defekt som følge av disse første tingene eller andre ting. Vannpumpa er sikkert ikke noe problem å skifte ut så lenge den sitter utenom registerreima, men på nyere biler så er den som regel drevet av registerreima og da bør du holde deg unna!