Mazda 323 1.5 1998: ABS-lampen lyser

Bilmerke: Mazda
Modell: 323 sedan
Motor: 1,5 bensinmotor
Årsmodell: 1998
Kilometerstand: 153.000

Problem: ABS-lyset lyser.
ABS-lyset i dashbordet begynte å lyse i november i fjor. Den første tiden lyste det bare av og til, mens det de siste månedene har begynt å lyse oftere og oftere, og nå lyser det konstant.

Jeg har hatt bilen til EU-godkjenning, og får ikke godkjent bilen p.g.a. dette. Merkeverkstedet som jeg bruker, sier at de ikke finner noen feilkoder når de tester bilen. De har også prøvekjørt bilen, og slått fast at ABS systemet ikke virker når man bråbremser. Dermed kan det være "hjernen" i bilen som er skadet sier de, og dette koster ca. 16.000 kroner + arbeid.

Jeg håper jo at det er noe mye billigere som er galt. For å si litt om det jeg vet om bilen: Jeg kjøpte den for litt over et år siden med 3 måneders garanti av en bilforhandler, og hadde kast i de fremre bremseskivene de første månedene. Dette var jeg inne og klaget på flere ganger, og forhandleren jeg hadde kjøpt bilen hos prøvde å fikse det. De brukte 4 forsøk før bremsene virket ordentlig. Da har de pusset ned bremseskivene, byttet calippere, bremseskiver og bremseklosser foran, og til slutt prøvd å pusse ned bremseskivene mens de stod på bilen, fordi de mente at skjevheten kunne sitte bak bremseskivene. Nå er det ikke kast i bremsene lenger. Jeg har tittet litt under bilen, og det sitter tannhjul lignende skiver innenfor bremseskivene foran. Kan de ha noe med abs systemet å gjøre? Og er det overhodet sannsynlig at ABS problemene mine skyldes en mekanisk feil - da blir det jo billigere å fikse det enn hvis jeg må bytte hjernen på bilen!

Svar: Feilen kan ligge i at det ligger mye metallspon på følerne for ABS på grunn av sliping av bremseskiver slik at disse måler feil hastighet. Disse følerne er magnetiske og skal stå med en svært liten avstand ifra disse tannhjulene du nevner for å måle hastigheten på hvert av de 4 hjulene. Denne hastigheten må være lik på alle hjulene ellers så virker ikke ABS og det settes feilkode. Er et av disse tannhjulene løse eller sprukket så blir det feil målinger. Man kan lese av verdiene på hvert hjul med diagnoseapparat eller måle vekselspenning på hvert hjul med et multimeter. Det kan også være feil i releer eller som verkstedet ditt sier så kan feilen ligge i styreenheten eller selve hydraulikksystemet.