Veldesignet interiør; forbedret kvalitetsfølelse Foto: Knut Moberg
Veldesignet interiør; forbedret kvalitetsfølelse Foto: Knut MobergVis mer

Mazda 3 1.6

En trivelig bil å kjøre, Mazda 3 generasjon 2. Fortsatt sporty nok, men mer stabil enn forgjengeren.

Mazda har lange tradisjoner i kompaktklassen. Før dagens Mazda 3 har biler som Mazda 1000, Mazda 818 og Mazda 323 gjennom årene konkurrert i denne kategorien mot Ford Escort- senere Focus, VW Golf, Opel Kadett - senere Astra, Peugeot 309, 306, 307, 308 - samt Toyota Corolla og lignende biler i det marketing-avdelingene kaller C-segmentet.

Mer personlighet

Med unntak av 323F-versjonene var ingen av disse bilene spesielt markante i designen og Mazda fikk et image som temmelig kjedelige biler. Med første Mazda 3 ble bilen preget av mer personlighet og dette ble forsterket med lanseringen av Mazda 3 generasjon 2, som vi kjørte første gang i april i fjor.

Innstegsmotorisering

Utgaven vi har testet her har en klassiker av en motor under panseret, nemlig en 1,6-liter med 105 hestekrefter - naturlig nok i den versjonen som passer best for Norge, det vil si femdørs-kombien. (Bilen er også tilgjengelig som sedan). Den koster fra 221.000 for en bil med det nødvendige utstyret - testbilen med øverste utstyrsnivå Advance Plus kommer på 246.000. (Utstyrsnivåene Go og Advance er de rimeligere alternativene, tilgjengelige med grunnmotoriseringene 1.6 bensin og 1.6 diesel). Alle har det som i dag er viktigst av sikkerhetsutstyr.

For øvrig finnes bilen i flere sprekere versjoner hvorav toliters-bensineren på to liter og 150 hestekrefter. Det tilbys som nevnt også en 1.6-diesel på 109 hester - og en god del mer trekkraft i mellomregisteret. Et råskinn av en dieselutgave er tilgjengelig med en nyutviklet 2,2-liter som yter hele 185 hestekrefter. Sportsversjonen MPS står ikke i skrivende stund på de norske prislistene. Den ville da også bli rådyr, en bil som den er for spesielt interesserte - med sin 2,3-liter på 260 hester!

Trivelig interiør

Interiøret kan beskrives som "tidsriktig"; veldesignet og funksjonelt. Som det ofte er tilfellet i denne klassen går det mye i grått, men materialkvaliteten er forbedret i forhold til forgjengeren. Det virker også solid og bra sammenskrudd; vi vil ikke tro knirking og skrangling vil bli noe problem i denne bilen i overskuelig fremtid. Vi synes for øvrig designen på dashbord og instrumentpanel tilhører de mer elegante i denne klassen, og selv om interiøret i VW Golf totalt sett fortsetter å være en referanse i klassen, er det noe mer dynamisk over Mazda sitt, som reflekterer den spenstige eksteriørdesignen.

Blidt oppsyn

Eksteriøret skal vi ikke kommentere i det vide og det brede her - vi gjorde det behørig ved lanseringen, og er blant de som liker de sporty linjene - en elegant måte å gjentolke forgjengerens linjeføring på en mer spenstig måte. I tillegg - som vi skrev den gangen - vi ser en glad bil med et uvanlig blidt "ansikt"... For øvrig er det naturligvis et spørsmål om smak og behag.

Eksteriørbilder:


Greit med plass - ikke mer

Med sine 446 centimeter i lengden er Mazda 3 lengst i klassen. Innvendig plass er ikke fullt så god som bilens størrelse skulle tilsi, noe selve fasongen på bilen har "æren" for. Ikke desto mindre er romslighetsfølelsen tilstrekkelig i kupéen; riktig bra foran og helt grei bak, hvor vi særlig setter pris på klaringen over hodet. Bagasjerommet derimot, er omtrent på nivå med den 26 centimeter kortere VW Golf. Når det er sagt er det fullt mulig å velge sedanversjonen hvis romslig bagasjeplass er en brioritet; den har nemlig et meget voluminøst bagasjerom. For øvrig kan baksetene selvsagt legges ned (60/40), for å øke lastekapasiteten - da blir det imidlertid en "terskel" der seteryggene er lagt ned.

Interiørbilder:

Veldesignet interiør; forbedret kvalitetsfølelse Foto: Knut Moberg


Motor

Motoren er altså gjenkjennbar når det gjelder karakteristikken - 1,6 liter, 105 hestekrefter. Dette er helt greit for en innstegsversjon og gir bilen rimelig gode ytelser. Toppfarten er oppgitt til 184 km/t og 0-100 tar 12,2 sekunder. Heldigvis har motoren en behagelig gange og, selv om dreiemomentet på 145 newtonmeter ved 4.000 omdreininger ikke imponerer synderlig på papiret, oppleves den fyldig og med godt tilgjengelig trekkraft. Den passer på mange måter bra til norske forhold og når det gjelder det oppgitte forbruket på 0,63 liter per mil ved blandet kjøring viste dette seg som et realistisk tall også ute i virkeligheten. Dessuten er slett ikke lydnivået påtrengende; i tillegg til myk gange er motoren behagelig stillegående - til tross for manglende sjettegir..

Det finnes konkurrenter som har bedre og mer moderne bensinmotorer - og da må den nye 1,2-litersmotoren som sitter i VW Golf fremheves spesielt. Den yter nemlig også 105 hestekrefter og produserer 175 newtonmeter, noe som gjør den overraskende sprek. Men det går ikke an å kalle Mazdaen akterutseilt og vi synes motoren passer bra til bilen. Neste steg kunne bli en sekstrinns-girkasse, som ville utnyttet motoren enda bedre og hjulpet til å få ned forbruks/utslippstallene. Femtrinnskassen oppfører seg imidlertid bra med presis sjalting, og også her er ergonomien bra - spaken er blitt flyttet fremover i forhold til forgjengeren, og faller lett i hånden.

Kjøreopplevelse

Vi likte forgjengerens chassis og kjøreegenskaper godt og hadde forventninger til den nye i så måte. Vi ble da heller ikke skuffet. Vi opplevde nye Mazda 3 som hakket mindre sportslig avstemt, men til gjengjeld mer stabil, både rett frem, ved svingkjøring, under akselerasjon og ved nedbremsing. Ved å ha fjernet den lille spissen av sportslig opptreden ved aktiv kjøring har Mazda ikke gjort den kjedelig å kjøre, men mer betryggende. Vi opplever den derfor som enda mer trivelig enn forgjengeren samtidig som den utvilsomt er en av bilene i klassen som gir mest kjøreglede.

Dette fører med seg ytterligere en bonus ved at kjørekomforten - som ikke har vært Mazdas sterkeste side i dette segmentet er blitt forbedret og opplevdes som fullt ut akseptabel uten fortsatt å være klasseledende. Noen litt stumpe reaksjoner over ujevnheter opplevde vi men det er til å leve med. Lydnivået totalt sett er vi meget fornøyd med. Mazda 3 er en av de lite støyende bilene i klassen, og det merkes at produsenten har tatt flere grep for å forbedre støyisolasjonen i forhold til tidligere.- En del av rullestøyen på grov asfalt kan oppleves hakket sterkere i og med at motoren, unntatt ved hard akselerasjon, gjør såpass lite av seg, men det blir aldri påtrengende.

Pris og konkurrenter

Som nevnt innledningsvis: Testbilen vår, med utstyrsnivået Advance Plus, koster 246.000 kroner. Det synes vi er en grei pris når man tar totalpakken i betraktning. Innstegspris med samme motor er 221.000 kroner og da er heller ikke bilen ribbet for utstyr. Vi har sett på alternativer som VW Golf - fortsatt klasseleder, Toyota Auris, Ford Focus (som begynner å trekke på årene), Peugeot 308, Citroën C4, Hyundai i30, Kia cee'd (begge disse leverer sterkt på totalpakken), "annerledes-bilen" Honda Civic og en "dark horse" i denne forsamlingen - Renault Mégane, som har overrasket oss positivt og som vi vil omtale her i overskuelig fremtid.

Nye Opel Astra har vi fått et godt førsteinntrykk av, men vi har ennå ikke kjørt den i Norge.

Når vi ser på totalpakken pris/utstyrsnivå/ytelser og trivselsfaktor hevder Mazda 3 seg riktig bra i forhold til de fleste av disse uten å være noen klar vinner på noe enkeltområde.

Konklusjon

Konkurransen i kompaktsegmentet er beintøff og kriteriene for hvilken bil man skal velge mange og varierte. For den som - som vi - synes Mazda 3 har et tiltalende ytre ser vi ingen grunn til ikke å la seg besnære. All den stund man kommer økonomisk greit ut av det med denne velkjørende bilen, som vi totalt sett mener har over gjennomsnittet høy trivselsfaktor.

Tekniske data
  
MotorR4, 1.6 bensin
Slagvolum1.598 cc
Effekt105 hk
Dreiemoment145 Nm/4.000 o/min
Girkasse5-trinns manuell
Vekt1.180 kg
Toppfart184 km/t
0-100 km/t12,2 sek.
Forbruk, blandet0,63 l/mil
CO2-utslipp149 g/km
Lengde4.460 mm
Bredde1.755 mm
Høyde1.470 mm
Bagasjevolum340 l (VDA)
Minstepris Mazda 3 1.6 bensin221.000 kr