<strong>DYRT:</strong> Men det kunne vært enda dyrere, skal vi tro tallene fra markedsdirektør Marius Paus i LeasePlan Norge.  Foto: LeasePlan
DYRT: Men det kunne vært enda dyrere, skal vi tro tallene fra markedsdirektør Marius Paus i LeasePlan Norge. Foto: LeasePlanVis mer

Mat dyrere enn bil

Selv om du må jobbe halve uken for å betale bilen.

Nordmenn har det godt, men er det én ting vi vet å klage på, er det bilprisene.

Å kjøpe, kjøre og vedlikeholde bil er kostbart i oljenasjonen Norjavascript:void(0)ge. Samtidig tjener vi også godt, så hvor dyrt er det egentlig?

Nøyaktig midt på treet, skal vi tro en undersøkelse fra leasingselskapet LeasePlan.

Slik kan du kutte drivstoffutgiftene

- Undersøkelsen går rett i kjernen av det som er interessant: Hvor mange timer man må jobbe for å kunne kjøpe et gitt produkt. Priser alene forteller bare halve sannheten, forteller markedsdirektør Marius Paus i LeasePlan Norge i en pressemelding.

Sverige billigst

Ved hjelp av tall fra den sveitsiske storbanken UBS og LeasePlan, har selskapet sammenliknet inntekt, skatter og bilpriser i ti europeiske land.

Har du kjøpt en BMW 318d 143 HK Touring må du i snitt jobbe halve uken (19 timer) for å betale alle regningene.

Blant de ti landene i undersøkelsen havner Norge dermed på en femteplass; under henholdsvis Sverige, Spania, Frankrike og Danmark. Svenskene har det aller best, og må jobbe 15 timer for å betale den samme BMW-en.

Norske bilkjøpere har like mange under oss som over oss. I Finland, Østerrike, Nederland, Italia og Tsjekkia må de alle jobbe mer enn en nordmann for samme bil. Tsjekkerne må jobbe hele 69 timer i uken for å betale for en BMW. Det er da heller ikke en bil som florerer på de tjekkiske veiene.

Mat dyrere enn bil

LeasePlan konkluderer med at bil ikke er så dyrt som man kanskje skulle tro her til lands, sammenliknet med andre. Undersøkelsen viser blant annet at vi har den nest høyeste inntekten blant de ti landene, bare slått av Danmark.

- Oppfatningen om at bil er veldig dyrt i Norge kommer ganske sikkert av de høye nybilprisene. Men bilene selges igjen for en tilsvarende høy pris, og det er flere andre kostnadselementer med i bildet, påpeker Paus.

Disse bruktbilene leter nordmenn etter

KOSTBART: En BMW koster mye penger. I snitt må du bruke halve arbeidsuken på å betale den. Foto: BMW Vis mer


For å sammenlikne bilpriser med andre priser, har selskapet også sjekket matprisene i de forskjellige landene.

Her kommer Norge enda dårligere ut. Vi er det åttende dyreste landet, når man sammenlikner lønninger og matvarepriser. Bare Italia og Tsjekkia må bruke mer på mat enn oss.

Billigere enn andre

- Det betyr at i forhold til andre varer og tjenester i Norge er bilhold billigere enn hva som er tilfellet for de fleste andre land, kommenterer Paus.

Samtidig underslår han ikke at bil "koster masse penger", og at det dermed er en "mager trøst at alt annet er enda dyrere".

Her er listen over hvor mange timer per uke innbyggerne må jobbe for å ha denne BMW-en i de ti landene.

1. Sverige (15,2 timer)
2. Spania (15,8 timer)
3. Frankrike (15,7 timer)
4. Danmark (18,3 timer)
5. Norge (19,3 timer)
6. Finland (20,0 timer)
7. Østerrike (19,4 timer)
8. Nederland (24,9 timer)
9. Italia (25,4 timer)
10. Tsjekkia (70,0 timer)

Nordmenn og bilfarge: Denne listen er helt sort

Og her er rangeringen over generell kjøpekraft. Nummer én betaler minst for en vanlig handlekurv sammenliknet med inntekt, nummer ti betaler mest. Kjøpekraftindeks i parantes.

1. Finland (88,1)
2. Danmark (86,2)
3. Nederland (85,5)
4. Sverige (81,6)
5. Østerrike (79,0)
6. Spania (77,7)
7. Frankrike (75,5)
8. Norge (74,4)
9. Italia (54,8)
10. Tsjekkia (46,8)

(Kilde: LeasePlans tall)

Er bil for dyrt i Norge, eller bør vi godta høyere priser med vår høye inntekt? Si din mening under artikkelen!