Foto: Brabus
Foto: BrabusVis mer

Mastodont og racer i ett

Den mest ivrige og sannsynligvis beste Mercedes-foredleren slår til igjen.

Det er nok fåfengt å spekulere i det, men vi har en litt irrasjonell følelse av at, hvis man krysset en kamp-okse med en fullblods veddeløpshest, ville man få dyreverdenens svar på denne bilen.

Brabus-bilene overtar der såpass heftige maskiner som de Mercedes AMG produserer, gir seg.

Brabus GL 63 Biturbo heter denne bilen, som - i tråd med Brabus' hovedfilosofi - er bortimot så politisk ukorrekt som det går an å bli i 2010.

AMG har kastet hansken

Brabus evner som få andre bilprodusenter av typen "modifiserere" å imponere oss med sin gjennomførte grad av utnyttelse av potensialet til biler som var imponerende i utgangspunktet. Nå har den Bottrop-baserte Mercedes/AMG-spesialisten ytterligere utvidet sitt utvalg av spennende über-fartøy med sin spesielle versjon av den svære firehjulstrekkeren Mercedes GL.

Først har Brabus gjort det AMG faktisk hittil ikke har gjort; de har puttet 6,2-liters V8-motoren kjent fra andre AMG-produkter under panseret. Først har de imidlertid modifisert den på sin måte med en egenutviklet biturboløsning med omvendt agerende luftstrømmer i turbinene på de to sylinderrekkene.

850 Nm

Den store og tunge bilen blir dermed mer enn godt motorisert nok. Med en effekt på 650 hestekrefter og et massivt dreiemoment på 850 newtonmeter, skal denne hyper-GLen greie en toppfart (angivelig elektronisk begrenset) på 300 kilometer i timen - en vanvittig hastighet for et kjøretøy av denne typen. Like imponerende er akselerasjonstiden fra 0 til 100: 4,7 sekunder. Dette kan delvis forklares med kombinasjonen firehjulstrekk og en Brabus-tilpasset utgave av Mercedes' Speedshift 7 G-Tronic-girkasse.

Vil du ha en Brabus GL 63 Biturbo hit til landet vil prisen ligge i underkant av 6 millioner kroner etter påslag av norske avgifter.

Foto: Brabus
Foto: Brabus