Vis mer

Massakre hos General Motors

For ikke lenger siden var GM verdens største bilprodusent. Nå kvitter den vaklende giganten seg med merke etter merke.

I 2005 var General Motors verdens største bilprodusent. I 2006 mistet GM denne ærefulle tittelen til Toyota. Men selv om GM ikke lenger er verdens største, har den amerikanske kjempen inntil nå kunnet skryte av å ha verdens uten sammenligning største merkepalett. Mens nummer to på listen - Volkswagen - "bare" har hatt syv personbilmerker i stallen, har GM kunnet skryte av hele 12.

Men som du helt sikkert har fått med deg, har amerikansk bilindustri monumentale problemer. Minstemann blant "de tre store" - Chrysler - er i ferd med å havne i italienske Fiats klør, mens General Motors forrige mandag sendte inn en konkursbegjæring i henhold til den amerikanske "chapter 11"-lovgivningen.

I sammenheng med restruktureringen av selskapet, som ikke har gått med overskudd siden 2004, gjøres det dramatiske kutt over hele linjen. Antall forhandlere - i dag rundt 6.200 - skal halveres innen 2014, fabrikker nedlegges, ansatte sies opp og lønninger reduseres.

Det vi imidlertid skal konsentrere oss om i dag, er hvordan GM nå er i ferd med å rasere sin unikt brede merkepalett.

Opel og Vauxhall

Vis mer
Vis mer


General Motors største europeiske merke - tyske Opel - vil etter all sannsynlighet bli solgt til den kanadiske bildelprodusenten Magna. Etter som vi forstår, vil Vauxhall følge med på kjøpet. Vauxhall er i teorien et britisk bilmerke, men merkets modeller er i praksis Opel-modeller med Vauxhall-emblemer.

Dermed er vi nede i 10 GM-merker.

Med Opel og Vauxhall mister GM blant andre modellene Agila, Corsa, Meriva, Astra, Zafira, Insignia og Antara.

Saab

Vis mer


GM har lenge forsøkt å selge sitt tredje europeiske merke (i tillegg til Opel og Vauxhall) - Saab. Ifølge Automotive News ser det nå ut til at Saab vil bli kjøpt av den svenske superbilprodusenten Koenigsegg eller det New York-baserte holdingselskapet Renco Group. Men også Fiat skal ha utvist interesse.

Dermed er vi nede i 9 GM-merker.

Med Saab mister GM modellene 9-3, 9-5 og 9-7X.

Hummer

Vis mer


Hummer har ligget ute for salg lenge og ser nå ut til å ende opp hos kinesiske Sichuan Tengzhong Heavy Industrial Machinery Company. Ifølge Automotive News håpet GM å hente inn mellom 500 og 750 millioner dollar, men ser i stedet ut til å ende opp med rundt 100.

Dermed er vi nede i 8 GM-merker.

Med Hummer mister GM modellene H1, H2 og H3.

Saturn

Vis mer


Det amerikanske merket oppkalt etter planeten Saturn vil ifølge Bloomberg News bli solgt til USAs nest største bilforhandler-kjede; Penske Automotive Group. Saturn-prisen skal visstnok ligge mellom 100 og 200 millioner dollar.

Med Saturn mister GM blant andre modellene Astra, Aura, Vue, Sky og Outlook.

Dermed er vi nede i 7 GM-merker, samme antall merker som Volkswagen kan skilte med.

Pontiac

Vis mer


Inntil nylig mente GM at Pontiac skulle beholdes som et nisjemerke. Nå er det ifølge Automotive News klart at merket rett og slett vil fases ut - og det allerede i inneværende år.

Med Pontiac mister GM blant andre modellene G3, G5, G6, G8, Solstice, Torrent og Vibe.

Dermed er vi nede i 6 GM-merker.

Holden

Vis mer


Holden er GMs eneste australske bilmerke. Merket selger blant annet Opel- og Daewoo-modeller med Holden-emblemer. Vi har foreløpig ikke klart å finne sikker informasjon som tilsier at GM vil selge Holden, men anser dette som sannsynlig, jamfør neste avsnitt.

Hvis GM selger Holden, mister konsernet blant andre modellene Barina, Astra, Cruze, Commodore, Calais, Statesman, Caprice, Ute og Colorado.

Buick, Cadillac, Chevrolet og GMC

Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer


De aller fleste troverdige kilder, inklusive Automotive News, mener at GM vil satse alt på å beholde disse fire amerikanske merkene, som tilfeldigvis også er de øverste GM-merkene på alfabetiske lister.

Legg forøvrig merke til at modellen Corvette selges som Chevrolet i USA, men med merke-betegnelse Corvette i Europa og Japan. Dersom GM selger Holden, vil derfor GM fra europeiske perspektiv sitte igjen med 5 merker: Buick, Cadillac, Chevrolet, Corvette og GMC.

Sett med amerikanske øyne vil paletten være begrenset til 4 merker.

Det betyr at Volkswagen-konsernet snart vil ha verdens største merkepalett, med 7 merker (Audi, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Seat, Skoda, Volkswagen). Også Fiat vil snart kunne sitte med en større merkepalett enn GM. Fiat-konsernet eier i dag 5 merker (Alfa Romeo, Fiat, Lancia, Maserati og 85 prosent av Ferrari).

Kilder: Automotive News, Wikipedia, Bloomberg News

Les også:
Verdens største bilprodusenter
Disse eier bilmerkene
Disse eier bilprodusentene
Her lages og selges verdens biler
DinSide Motors juveler