EKSKLUSIVT: Det er få forunt å ha dette logoet foran øynene når de kjører; Maserati er ingen folke-bil. Likevel: Med nye Ghibli satser de på å ta et nytt skritt på veien mot 50.000 biler i året.  Foto: Maserati
EKSKLUSIVT: Det er få forunt å ha dette logoet foran øynene når de kjører; Maserati er ingen folke-bil. Likevel: Med nye Ghibli satser de på å ta et nytt skritt på veien mot 50.000 biler i året. Foto: MaseratiVis mer

Maserati med helt ny Ghibli

Ghibli anno 1970 var guttedrømmen - nå kommer tredje generasjon, men det er en helt annen bil.

Så langt vi kan bedømme, ligger årets bilutstilling i Shanghai an til å bli den mest rikholdige kinesiske bilmessen noensinne. Nyhetene florerer og blant dem denne godbiten fra den tradisjonsrike italienske sportsbilprodusenten Maserati.

Nye Maserati Ghibli bringer tilbake minner fra 60-tallets sportsbilunivers og navnet har en helt egen klang for oss som var smågutter rundt 1970 og noterte ytelsestall på de heftigste bilene i bilbøkene vi hadde fått til jul.

Maserati Ghibli var en av de som gikk aller fortest.

Første SUV fra Maserati

Maserati Ghibli: Giugiaros mesterverk som regjerte mot slutten av 60-tallet. Vis mer


Sedan...

Nå er Ghibli tilbake, men det er ikke helt det samme lenger. OK, bilen ser unektelig tøff ut, og Maserati-emblemet er på plass. Men denne gangen er det en firedørs sportssedan vi har med å gjøre, den kupé-aktige linjeføringen greier ikke å skjule det. Maserati Ghibli er rett og slett en lillebror av Maserati Quattroporte, den gedigne luksusbilen som ble lansert i fjerde generasjon i fjor høst.

Skjønt, lillebror... I den forstand at den er mindre - men liten er den ikke. Nye Ghibli er nesten fem meter lang (497 centimeter for å være nøyaktig), men det er 29 centimeter kortere enn Quattroporte. Konkurrenter blir for eksempel de dyrere versjonene av Mercedes E-klasse og BMW 5-serie. Dette er bilen som skal hjelpe Maserati til å nå salgstall de aldri har vært i nærheten av: 50.000 i året er målet på sikt.

EKSKLUSIVT: Det er få forunt å ha dette logoet foran øynene når de kjører; Maserati er ingen folke-bil. Likevel: Med nye Ghibli satser de på å ta et nytt skritt på veien mot 50.000 biler i året. Foto: Maserati


V6 biturbo

Det vesentlige i denne typen bil finnes selvsagt under skallet og det er potente motoriseringer vi har med å gjøre. Informasjonen vi har fått fra produsenten i forbindelse med avdukingen av bilen i Shanghai, forteller om tre forskjellige motorvarianter; alle med V6-arkitektur og parallell biturbolading. To av motorene er bensindrevne og én... går på diesel! En Maserati med dieselmotor, ja - du leser riktig. Det er en historisk première - og det er ikke langt fra at siste rest av guttedrømmen med dette er lagt i grus. Slik går det når alle bilprodusenter blir tvunget til å redusere sine gjennomsnittlige utslippstall...

Her er nye Maserati Quattroporte

Ganske rask

Mer konkret: Den Maserati Ghibli-versjonen som i størst grad lever opp til merkets fordums storhet, heter Ghibli S og den er utstyrt med en utgave av V6-bensinmotoren som yter 410 hestekrefter og har et dreiemoment på 550 newtonmeter - fra 1.750 omdreininger. 90 prosent av momentet skal være tilgjengelig allerede under 1.500 omdreininger. Dette skal være tilstrekkelig til å gi bilen en toppfart på 285 kilometer i timen og en akselerasjon fra 0 til 100 på 5 sekunder blank.

Under literen

Ghibli (uten "S") har en mer moderat variant av turbo-V6-en; den varter opp med 330 hestekrefter og 500 newtonmeter. Denne motoren blir for øvrig også fra nå av å finne i Quattroporte - også den modellen har première i Shanghai. Maserati understreker at denne Ghibli-varianten klarer seg med 0,96 liter bensin per mil, men at den også kan klare 0 til 100 på 5,6 sekunder.

Video:


Grrr... diesel!

Så var det dieselversjonen da, akk ja. Den har fått en 3.0 V6 som produserer 275 hestekrefter. Oljebrennerens dreiemoment er 600 newtonmeter og - og dette er motorens raison d'être - Maserati Ghibli skal med denne motoren klare seg med 0,6 liter tyktflytende suppe per mil, hvilket skal gi under 160 gram CO2-utslipp per kilometer.

På alle versjoner er det en åttetrinns automat som sørger for kraftoverføringen - til to, eventuelt fire hjul.

Q4
For mer effektiv kraftoverføring, kan Ghibli S nemlig leveres med firehjulsdrift, som Maserati kaller Q4. Det er et elektronisk system som ved behov kan gjøre den i utgangspunktet bakhjulsdrevne bilen firehjulsdrevet via en våt flerplatekløtsj. Opptil 50 prosent av momentet kan sendes fremover, men Maserati hevder at takket være det utmerkede grepet på bakakselen, vil det sjelden dreie seg om mer enn 35 prosent.

Når får vi se Ghibli i trafikk? I løpet av sommeren, visstnok - uansett blir bilen et meget sjeldent syn her til lands. Maserati representeres for øvrig i Norge av Autostrada Sport som har et samarbeid med den svenske importøren.