Maserati med enda heftigere kupé

På fjorårets bilutstilling i Genève viste Maserati nye Granturismo, en rendyrket GT. I år får den samme bilen enda skarpere tenner.

«Granturismos design er vel uansett populært blant de fleste.»


Navnet er ikke mer oppfinnsomt enn Granturismo S, og dermed står det klart for de fleste at det dreier seg om en ekstra sportslig og kraftig utgave av den lekre kupeen som så de første blitslysene for omtrent et år siden. Resepten er klassisk: Litt forsiktig styling, større motor og kraftigere bremser.

440 hester

Allerede da vi kunne vise dere de første bildene av Granturismo i fjor, spekulerte vi i at en enda sterkere motor var på vei. Det skulle vise seg at vi fikk rett. Den 4,2 liter store V8eren som sitter i standardversjonen var altså ikke kraftig nok for alle. Med den ekstra S'en øker slagvolumet med om lag en halv liter. Dermed stiger også effekten fra 404 til 440 hestekrefter.

4,9 sekunder

Vis mer

Maserati med enda heftigere kupé

  1. Store bilder


Det er heller ikke all verdens i denne klassen, og vi hadde kanskje trodd at effekten ville bli enda litt høyere, men 0-100 går i alle fall på 4,9 sekunder, et tall som ikke stikker seg noe negativt ut i forhold til konkurrentene.

Semiautomat

Mens vanlige Granturismo har en konvensjonell automatkasse, får S-versjonen en semiautomatisk girkasse som er montert sammen med bakakselen etter transakselprinsippet. Dette gir bedre vektfordeling enn med en frontmontert automatkasse.

Bremsene er utviklet i samarbeid med Brembo og er kraftigere enn de som sitter i vanlige Granturismo.

Design

Vis mer


Utvendig er det i ærlighetens navn ikke lett å se noen store forskjeller. Det enkleste er å se på enderørene som er ovale, samt et lite emblem i grillen. Granturismos design er vel uansett populært blant de fleste.

Maserati Gran Turismo S vises på bilutstillingen i Genève i disse dager.

  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Maserati-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Spionbilder