<B>SETT DET FØR?</B> Det er noe kjent med linjene på Maserati Kubang. Foto: Maserati
SETT DET FØR? Det er noe kjent med linjene på Maserati Kubang. Foto: MaseratiVis mer

Maserati Kubang: BMW i siktet

Maserati syntes det manglet en oppløftende luksus-SUV på markedet.

Dermed utviklet de Kubang (ja, den heter dessverre det). Vi går ut fra at verken BMW, Porsche eller Mercedes vil skrive under på det som er Maseratis utgangspunkt, nemlig at ingen SUVer idag tilbyr oppløftende kjøreglede eller luksuriøs atmosfære. Men det er altså det Maserati hevder og som er årsaken til at de har børstet støv av gamle Kubang igjen.

Over åtte år senere

Maserati Kubang het nemlig det konseptet som ble vist på bilutstillingen i Detroit i januar 2003 og som de dengang kalte en "GT wagon concept". Det er altså ikke nytt at den italienske produsenten av luksusbiler, som nå tilhører Fiat-konsernet, tenker på å lansere en luksus-SUV.

Les også: Maserati GranTurismo MC Stradale

Jeep-samarbeid

Foto: Maserati
SETT DET FØR? Det er noe kjent med linjene på Maserati Kubang. Foto: Maserati
Foto: Maserati
Slik så Maserati Kubang fra 2003 ut. Vi foretrekker for vår del den nye. Foto: Maserati

Det kan imidlertid virke som det er mer alvor denne gangen, for selv om den Kubang som står i Frankfurt presenteres som konseptbil, ligger det tydelig i kortene at den skal produseres etterhvert. En av årsakene til at dette er blitt mer realiserbart er synergiene som nå kan hentes ut av samarbeidet mellom Fiat-konsernet og alliansepartner Chrysler - som eier Jeep. Muligens kan en Grand Cherokee-plattform komme til å ligge i bunnen.


Ny generasjon motorer

Vi får ellers vite svært lite om Kubang annet enn at det er Maserati selv som står for design og drivlinjer. En ny generasjon "høyteknologiske, proprietære Maserati-motorer", for å sitere pressemeldingen fra den Modena-baserte produsenten, skal designes, i nettopp Modena, av Paolo Martinelli, sjef for drivlinje-avdelingen og tidligere Ferrari-ansatt med nesten 30 års fartstid fra Maranello. Maseratis produktutviklere skal også utvikle, eksklusivt for denne sport-luksus-SUVen, en åttetrinns automatgirkasse, hjuloppheng, bremser og styring.

Slik så Maserati Kubang fra 2003 ut. Vi foretrekker for vår del den nye. Foto: Maserati Vis mer


Når det gjelder motorene, skal de produseres av Ferrari i Maranello.

Det ligger i kortene at det vil dreie seg om videreutviklede V8-motorer basert på dagens 4,2- og 4,7-litersmaskiner, som i GranTurismo og GranTurismo S yter henholdsvis 405 og 440 hestekrefter.

Les også: Harry eller klasse?

Utvidet sport-luksusbegrep

For Maserati er dette selvsagt noe av et eventyr; hittil begrenset merket seg til å produsere sports/luksus-sedaner, kupéer og kabrioleter. Men de erkjenner altså nå at tidene har endret seg og at det som kjennetegner en Maserati, en subtil miks av luksus og sportslighet, også heretter skal kunne kjennetegne en SUV.