<b>VINTEDEKK:</b> Tellingen til Continental viser at mange elbilister ikke bytter til sommerdekk om sommeren. Det øker risikoen for både vannplaning og skrens.  Foto: KNUT MOBERG
VINTEDEKK: Tellingen til Continental viser at mange elbilister ikke bytter til sommerdekk om sommeren. Det øker risikoen for både vannplaning og skrens. Foto: KNUT MOBERGVis mer

Mange elbilister dropper sommerdekkene

I fjor sommer utførte Continental en opptelling i garasjehusene til Sandvika, Strømmen og Ski Storsenter. Resultatet var nedslående.

Opptellingen viste tydelige tegn på at eiere av mindre elbiler ikke prioriterer å skifte dekk.

Hele 18 prosent av elbilene brukte dekk som ikke egnet seg på sommerføre, i motsetning til 10 prosent av bilene med forbrenningsmotor.

LES OGSÅ: Her er de beste sommerdekkene

Kan være livsfarlig

- Å kjøre på sommerføre med vinterdekk kan få store konsekvenser om ulykken først er ute, fortalte Jan Ivar Engebretsen i NAF da vi omtalte temaet i en tidligere sak.

Kjører du på vinterdekk gjennom sommeren utsetter du deg selv for stor fare, mest av alt fordi du ikke merker at noe er galt før det kan være for seint.

- Vinterdekk er ikke laget for sommertemperaturer. Piggfrie vinterdekk på sommeren har en lengre bremselengde enn sommerdekk, og også kjøreegenskaper og presisjon svekkes betydelig, sier Dr. Andreas Topp, sjef for vinterdekkutvikling i Continental.

Kjører du med nordiske piggfrie vinterdekk en regnfull sommerdag øker faren for vannplaning med opptil 21 prosent, og kan inntreffe ved betydelig lavere hastigheter.

SKIFT DEKK: Med temperaturforskjellene som er i Norge er det viktig å sko bilen riktig. Vinterdekkene blir for harde og stive for sommerføre, hvilket øker sjangsen for vannplaning. Foto: ALL OVER PRESS Vis mer


Øker rullemotstanden

I tillegg til økt fare for unødvendige situasjoner, øker også energiforbruket til bilene som kjører med vinterdekk opp mot 15 prosent.

I elbilens tilfelle kan dette påvirke rekkevidden med en mil eller mer.

- Rullemotstanden er opp mot 15 prosent høyere med vinterdekk, men generelt sett kan en si rekkevidden reduseres med minst 5 prosent, forteller Frank Larsen i Continental Dekk Norge.

Det vil si at om din elbil har en rekkevidde på 20 mil, vil rundt 10 kilometer av dem forsvinne som følge av økt rullemotstand.

LES OGSÅ: I fjor gikk hver tredje bil på vinterdekk i juni