MaksiMini

Mini One og Mini Cooper er allerede godt i gang på det norske markedet. Til våren er det derimot klart for en supermini, Cooper S.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Mini Cooper S blir lansert på den internasjonale bilutstillingen i Tokyo til uken og kommer til Norge en gang på våren 2002.

Kompressor

Mini Cooper S kommer med den samme tverrstilte motoren som sine svakere søsken. Den store forskjellen er at motoren nå er utstyrt med kompressor. Trykket ligger på 0,8 bar og effekten har dermed økt til 163 hestekrefter ved 6.000 omdreininger. Dreiemomentet er 210 newtonmeter ved 4.000 omdreininger, og 80 prosent av dreiemomentet skal være tilgjengelig mellom 2.500 og 6.500 omdreininger. Dette er blant annet med på å bringe akselerasjonen fra 0-100 kilometer i timen ned på 7,4 sekunder. Toppfarten er 217 kilometer i timen. Siden motorvolumet er på 1,6 liter havner bilen i verstingklassen med over 100 hestekrefter per liter slagvolum. Eksosanlegget er modifisert for å gi best mulig effekt og skikkelig lyd.

Kreftene går gjennom en tettsteget sekstrinns girkasse og ut til forhjulene. Cooper S er utstyrt med 16-tommers felger, og dekkene er i dimensjonen 195/55-16. Skal du gjøre bilen skikkelig ekstrem kan du også få dekk i dimensjonen 205/45-17.

Hjelpende elektronikk

Cooper S er utstyrt med omtrent alt du kan tenke deg av elektroniske hjelpemidler. Her har du både ASC+T (antispinn og traction-kontroll), ABS (blokkeringsfrie bremser), EBD (elektronisk bremsekraftfordeling) og CBC (Cornering Brake Controll). CBC er kanskje den mest ukjente forkortelsen, og dette er et system for å hindre ukontrollerbar oppførsel ved innbremsing i sving. DSC (elektronisk stabilitetskontroll) er ekstrautstyr.

Skiller seg ut

Mini Cooper S har S-merker både bak og på sidene, men det stopper ikke der. Cooper S har også sorte sideskjørt og utbygde skjermer. Eksosanlegget er modifisert og kommer ut gjennom to tettsittende rør midt på baken. Panseret har fått et skikkelig luftinntak og på bakruten sitter det en spoiler.

Seter består av en kombinasjon av skinn og stoff, mens ratt og girkule er skinn. Fotplaten som du hviler venstrebenet på er i rustfritt stål. De modellene som er utstyrt med navigasjonssystem er har både turteller og fartsmåler bak rattet, mens de modellene som ikke har navigasjon har den kjempestore fartsmåleren midt i midtkonsollen – hvilket er vår favoritt.

Les test av Mini Cooper på denne lenken