<b>6.000 HESTEKREFTER:</b> Denne motoren på 6.000 hestekrefter driver berg- og dalbanen SpeedMonster på Tusenfryd.  Foto: Per Ervland
6.000 HESTEKREFTER: Denne motoren på 6.000 hestekrefter driver berg- og dalbanen SpeedMonster på Tusenfryd. Foto: Per ErvlandVis mer

Makan til motor har vi ikke sett!

6.000 hestekrefter driver berg- og dalbanen SpeedMonster på Tusenfryd. Vi har fått se motoren bak låste dører.

Vi har fått være med inn under skinnene på SpeedMonster på Tusenfryd.

I et eget hus bak låste gjerder ligger motorhuset med motoren som driver den fartsfylte attraksjonen. I SpeedMonster skytes du ut fra startområdet, og du går fra 0-90 kilometer i timen i løpet av 2,2 sekunder. Her snakker vi akselerasjon!

Det sier seg selv at det trengs kraftige saker for å dra dette i gang.

Slik virker motoren

I første del av videoen nedenfor kan du se parkdirektør ved Tusenfryd, Bjørn Håvard Solli, forklare hvordan motoren fungerer. Komponentene her er nitrogen, olje, trykk og et meget kraftig kabeltau.

– Her er det ikke tillatt å være når attraksjonen er på, for da står det under trykk her inne, sier Solli når han låser opp døren inn til motorhuset.

Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
6.000 HESTEKREFTER: Denne motoren på 6.000 hestekrefter driver berg- og dalbanen SpeedMonster på Tusenfryd. Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland


Døren inn til rommet der motoren befinner seg, er låst til enhver tid. Det er såpass store krefter i sving, både når det kommer til det kraftige kabeltauet og når det kommer til selve motoren, at det kan få fatale konsekvenser dersom noe skulle gå galt og det skulle befinne seg folk der inne.

I siste del av videoen kan du se senioringeniør ved Statens jernbanetilsyn, Per Ole Bjørklund, fortelle om hvordan en sikkerhetskontroll, eller en periodisk besiktigelse som det formelt heter, av SpeedMonster foregår.


Baneselskap

SpeedMonster er utviklet og bygget av selskapet Intamin Transportation LTD. De utvikler berg- og dalbaner som denne på Tusenfryd, og i tillegg har de en divisjon som beskjeftiger seg med mer nyttige kjøretøy, som baner for offentlig transport.

En berg- og dalbane fra dette selskapet var involvert i en ulykke i USA i 2007. En kabel røk, og kuttet av beina til en jente.

Les også: Slik kontrolleres berg- og dalbanen

Det er opp til parken å ha rutiner for kontroll og vedlikehold av materiellet. I Tusenfryds tilfelle har man faste rutiner for besiktigelser og kontroller av alle kjørende attraksjoner gjennom sesongen, i tillegg til grundig vedlikehold om vinteren og årlige besiktigelser foretatt av Statens jermnbanetilsyn. Kabelen på SpeedMonster byttes ved sesongstart hvert år.