Jeg har aldri hatt problemer med den. Motor, drivverk, alt er fremdeles 1991-modell, sier Magnus Sæle (83) fra Øygarden. Foto: KAJ ALVER
Jeg har aldri hatt problemer med den. Motor, drivverk, alt er fremdeles 1991-modell, sier Magnus Sæle (83) fra Øygarden. Foto: KAJ ALVERVis mer

Magnus har kjørt bilen sin 3,4 millioner kilometer

Allerede i 1997 ga Mercedes ham en hedersstjerne for kjørelengden. Da hadde bilen kun rullet én million kilometer. AV: Kaj Alver

Allerede i 1997 passerte den nå pensjonerte drosje- og ambulansesjåføren en million kilometer med Mercedesen han kjøpte ny hos Algaard bilforretning i Åsane utenfor Bergen.

Da fikk han en hedersstjerne til å montere i grillen fra Mercedes-Benz.

Modellen E-klasse W124 er en av de mest solide bilene den tyske bilprodusenten har laget.

– Det ble et steike oppstyr. Masse folk stilte på Algaard for å snakke med meg, og så fikk jeg denne stjernen, da. Mange hadde sagt at man fikk splitter ny bil av forhandler når man rundet en million, men det er feil. Reglene var visst at bilen måtte være 30 år gammel i tillegg, og min var jo bare seks, haha.

Én million? Pfft, småtterier!

Milepælen i 1997 symboliserte ingen pensjonisttilværelse for bilen.

- Det var sånt oppstyr rundt det, at jeg ble nesten flau. Men det var ingen begravelse. Bilen skulle jo fortsatt brukes hver dag. Og det har den blitt.

Telleverket har gått flere runder etter 1997, og etter Magnus sine beregninger, har den nå rundet sinnssvake 3.400.000 kilometer!

Senere versjoner av Mercedes E-klasse har hatt store rustproblemer.

Les også: Slik sjekker du bilen for rust!

FORTSATT MED ORIGINALMOTORRuller og går! Motoren under panseret i Magnus' Mercedes har gått millioner av kilometer uten at eieren har hatt andre utgifter enn motorolje. Foto: KAJ ALVER Vis mer


- Jeg har aldri hatt problemer med den. Motor, drivverk, alt er fremdeles 1991-modell. Slikt vedlikehold er viktig! Småting som problemer med dørlåser og turteller har det vært innimellom, men ellers har det bare vært å fylle diesel og peile olje.

Taxi/sykebilsjåfør

Magnus Sæle er 83 år gammel, og har levd hele sitt liv uten påmontert skrittmåler. Derfor er det umulig å avgjøre hvem som har gått lengst: Mercedesen eller Magnus.

UNIKT: Det er ikke mange biler i Norge som kan måle seg med distansen denne Mercedesen har tilbakelagt. Foto: KAJ ALVER Vis mer


- Jeg kjøpte denne Mercedesen 300 diesel splitter ny hos Algaard i Åsane i 1991, sier Magnus.

Da hadde han hatt en årrekke bak rattet som yrkessjåfør. Fram til 1984 hadde han brukt en Ford Granada stasjonsvogn som taxi, med sykebåre.

Med den kjørte han drosje og syketransport uten behov for løyve. I 1984 gikk han ambulanseskolen i Førde, og har drevet privat som ambulanse- og drosjesjåfør helt frem til 2000 sammen med døtrene sine, da staten tok over ambulansekjøringen.

Nå skal den restaureres

Mercedesen har vært med Magnus helt fra 1991. Han har riktignok kjøpt andre biler også, blant annet en 300 Diesel (W210) som har gått 900.000 kilometer nå, og en Vito som han solgte kort tid etter han kjøpte den. Men det har alltid vært den gode gamle W124-en han har brukt.

Les også hvordan du sjekker om kilometerstanden stemmer!

- Jeg kan beholde bilen til jeg går i graven. Nå skal den restaureres av noen ungdommer som skal hjelpe meg. På grunn av klimaet her jeg bor, helt ved kysten, har salt sjø og hardt vær tæret på karosseriet. Det ville kostet meg 50.000 kroner for nye dører, mye sveisearbeid og hellakkering, og det er for mye for meg å legge ut på den gamle sliteren.

Sjekk før du bestiller time: Store forskjeller i verkstedpriser.


Starter alltid

Mercedesen ser noe skranten ut der den står utenfor hjemmet sitt, som den alltid har stått. Den har nemlig aldri stått i garasje! Den er dermed tilgitt for å ha utviklet litt leverflekker her og der.

Men den starter uten tegn til alderdom, og alt fungerer som det skal. Ikke engang en klunkelåt kommer fra drivverket når Magnus setter automatkassen fra Park til Drive, og under hele praten vår står den på tomgang uten å bli heit under topplokket.

Så - er Mercedes-Benz E-klasse W124 verdens beste bil?

Sannsynligvis ikke, men undertegnedes påstand om at den er det er i hvert fall ikke blitt nevneverdig svekket etter besøket i Øygarden.