Foto: Mercedes-Benz
Foto: Mercedes-BenzVis mer

"M3-killer": Mercedes C 63 AMG Coupé

Omsider har Mercedes publisert bilder og data angående nye C 63 AMG Coupé.

Da Mercedes C 63 AMG ble lansert første gang fremsto den som overlegen både BMW M3 og Audi RS4 på en rekke punkter og da vi prøvekjørte den i oktober 2007 sjarmerte den oss i senk. (Les om det her!) Vi snakker her om sedanversjonen.

Mer sporty design

Denne typen bil blir jo enda heftigere som kupé, og både M3 kupé og Audi RS5 fremstår for de fleste som designmessig mer tilpasset bilenes sportslige ambisjoner. I januar fikk vi se nye C-klasse kupé for første gang og det har altså ikke vart lenge før bilen som kommer til å gå rett i strupen på M3 og RS5 ble presentert. Den blir lansert samtidig som C-klassen får sin facelift eller midtlivs-oppgradering, og ser unektelig mye tøffere ut enn standard-C-klassen fra tre år tilbake.

En juvel av en motor

For å gå rett på sak: Motoren er selve hjertet i denne bilen og den har bevart - om mulig forbedret - den fantastiske AMG-karakteristikken som gjør denne drivlinjen til en juvel i bilverdenen. V8-motor er uforlignelig i denne klassen, med lyden og kraftfullheten den evner å produsere. Så kommer AMG-foredlingen og gjør den enda bedre. Tallene på papiret forteller bare en del av sannheten, men det er da viktig å få dem med seg.

Kjapp som standard...

I standard versjon produserer denne 6,2-litersmotoren (som Mercedes-AMG fortsatt insisterer på å kalle 6.3 - slagvolumet er 6.208 ccm), 457 hestekrefter. Dreiemomentet er 600 svært disponible newtonmeter. Standardversjonen greier 0-100 på 4,5 sekunder. Toppfarten er som vanlig elektronisk begrenset til 250 kilometer i timen. Men det er mulig å få en god del mer krutt; følg med lenger ned.

Foto: Mercedes-Benz
Foto: Mercedes-Benz
Foto: Mercedes-Benz
Foto: Mercedes-Benz
Foto: Mercedes-Benz
Foto: Mercedes-Benz
Foto: Mercedes-Benz
Foto: Mercedes-Benz
Foto: Mercedes-Benz
Foto: Mercedes-Benz
Foto: Mercedes-Benz
Foto: Mercedes-Benz
Foto: Mercedes-Benz
Foto: Mercedes-Benz
Foto: Mercedes-Benz
Foto: Mercedes-Benz
Foto: Mercedes-Benz
Foto: Mercedes-Benz
Foto: Mercedes-Benz


Multikløtsj-teknologi

Vi var entusiastiske over samarbeidet mellom motor og girkasse forrige gang vi kjørte C 63 AMG. Nå skal paret være ytterligere samstemt og girkassen av typen AMG Speedshift MCT-7 er standard. MCT står for Multi Clutch Technology. Dette er en svært spesiell type automatgirkasse som verken er klassisk automat, dobbelkløtsjkasse eller enkel robotisert kløtsj. Som navnet indikerer har den syv trinn, men må ikke forveksles med 7 G-Tronic, som er en klassisk, om enn avansert, automat. Basis er at momentomformeren erstattes av en flerplate-oppstartskløtsj i oljebad. Transmisjonen er svært direkte og rask, og dette er en utpreget sportsgirkasse som blant annet har dobbel frakoblingsfunksjon og kan programmeres til mer eller mindre sportslig adferd. Den ble introdusert første gang og eksklusivt på SL 63 AMG i 2008 (les her om vår opplevelse med den for tre år siden).

Sport og enda mer sport

Foto: Mercedes-Benz Vis mer


Med denne girkassen kan man velge mellom fire modi: Standard er C-modus som betyr "Controlled Efficiency" og er den mest økonomiske og komfortable, med tidlige oppskift for å bevare lavt turtall. Det fine er at på transportetappene vil denne gi full tilfredsstillelse da motoren er kraftfull nok også på moderate turtall. De andre tre modi er S, S+ og M, som den våkne leser vil ha skjønt betyr det Sport, Sport pluss og manuell. I S og S+ er dobbel frakobling aktiv. I S+ og M tar girskiftene bare et tidels sekund. (100 millisekunder, på ingeniørspråket).

Kan gå enda fortere

Vi har nevnt ytelsestallene for standardverjonen, men Mercedes tilbyr en versjon med AMG Performance Package, som gir 30 hester ekstra - altså 487 til sammen. Det skal gi en mer heftig helhetsopplevelse, men man skal nok være særdeles motivert for å velge denne og redusere 0-100-tiden fra 4,5 til 4,4 sekunder.

Tørst

Begge versjonene har det til felles at de er rimelig tørste - selv om tallene ikke er så sjokkerende som de ville vært for bare få år siden. Ved blandet kjøring oppgis forbruket av høyoktan til 1,2 liter per mil og CO2-utslippet skal være 280 gram per kilometer. I forhold til ytelsene er ikke det noe å grine over.

Plenty utstyr

Foto: Mercedes-Benz Vis mer


C 63 AMG har selvsagt et eget og avansert sportsunderstell med variable innstillinger. Standard-hjul er 235/40-18 foran og 255/35-35 bak. For de som er villige til å renonsere på komfort for et mer heftig utseende tilbys naturligvis større felger og lavere profil som tilvalg. Utover det kommer bilen med en mengde utstyr, noe som standard og enda mer som tilvalg. Det går både på sikkerhet, komfort og informasjon/underholdning. Vi vil ikke gå i detalj her - det får vente til prøvekjøringen av bilen.

Men, forresten: Mercedes presiserer at også C 63 AMG Coupé har søvnighetsvarsler slik som de øvrige modellene har fått siden det ble introdusert i E-klasse for tre år siden (med kaffekopp-symbolet).

Men en kjøper av C 63 AMG som trenger noe slikt ville vi for vår del på det sterkeste anbefale å oppsøke lege...