Køen for å få prøvekjøre denne bilen er lang. 100.000 står på venteliste.  Foto: Fred Magne Skillebæk
Køen for å få prøvekjøre denne bilen er lang. 100.000 står på venteliste. Foto: Fred Magne SkillebækVis mer

Lyst på en BMW i3?

Da må du stille deg i kø, og den er allerede lang.

BMW er definitivt et merke i endring. Det har de vist med sine X1, 3, 5 og 6-serier. Med disse storselgerne er ikke lenger merket fortrinnsvis en leverandør av bakhjulsdrevne biler, for under halvparten av bilene som nå leveres har drift på bare bakhjulene. Og færre skal det bli når Active Tourer kommer som produksjonsmodell.

BMW i3 på snarvisitt

Men først skal elbilen BMW i3 på markedet, og den har bakhjulsdrift. i3 er riktignok ikke bare en elbil, ettersom den også kan fås med såkalt rekkeviddeforlenger. I Norge ville versjonen med rekkeviddeforlenger blitt klassifisert som hybrid, noe som gjør den altfor dyr. Derfor tas den kiun inn som ren elbil. Populær ser den også ut til å bli, og BMW Norge får dermed hard konkurranse om de første bilene.

–BMW har på verdensbasis over 100.000 interessenter som venter på å få prøvekjøre i3, forteller en av BMWs salgssjefer, Ian Robertson til Automotive News.

Født som elbil

Med en startpris på rundt 250.000 kroner vil bilen havne midt i smørøyet i forhold til det elbilmarkedet ellers har å by på, hvilket i praksis foreløpig betyr bare Nissan Leaf.

Se flere bilder av BMW i3:

Køen for å få prøvekjøre denne bilen er lang. 100.000 står på venteliste. Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: Fred Magne Skillebæk


Samtidig som BMW viser produksjonsmodellen av i3 på bilmessen i Frankfurt i september, vil også Ford vise sin elektriske versjon av Focus. Denne har vi som et av svært få medier fått prøvekjøre, og mye tyder på at det er en bil å regne med. Forskjellen på disse er likevel ganske stor, ettersom Focus er basert på sitt opphav, og i3 er laget som elbil fra bunnen av. Det utgjør en stor forskjell, ikke minst når det gjelder vekt.

Men blir det kamp om å få tak i bilene?

–Det ser ikke så ille ut, forteller markedsdirektør i BMW Norge, Kjetil Myhre.

Han har fått tak i et godt antall biler fra fabrikken, og regner med å omsette tusen biler frem til og med neste år. Skulle dette bli for lite, så har han gode indikasjoner på at det vil være mulig å få hjem ytterligere en god porsjon.

Les mer om teknologien under skallet

Til en estimert pris på 250.000 kroner for en premium elbil, stappfull av nyvinninger, høres dette salgsestimatet ut til å være lavt. Kanskje kan vi igjen se at en elbil nærmer seg toppen av elbilstatistikken, slik Leaf gjorde i april måned. Da var den landets nest mest solgte bil. Kanskje er det nå BMW sin tur?

.