<b>FREM OVER ALT:</b> Med denne løsningen er det dekket på bilen som driver beltene rundt, og dermed bilen fremover. Dette muliggjør kjøring i dyp og løs snø, terreng som normalt ikke er tilgjengelig med bil. Foto: TRACK N'GO
FREM OVER ALT: Med denne løsningen er det dekket på bilen som driver beltene rundt, og dermed bilen fremover. Dette muliggjør kjøring i dyp og løs snø, terreng som normalt ikke er tilgjengelig med bil. Foto: TRACK N'GOVis mer

Lyst på beltebil? Her er Track N'go!

Dette er redskapen for de harde vintrene.

Å komme seg frem på vinterføre kan være en prøvelse for mange av oss, men det er alltid de som strekker strikken så langt som mulig.

Løsningen for de fleste ligger i redskapen.

Nå har et amerikansk firma funnet opp hjulet på nytt, i hvert fall nesten. De har nå laget belteaggregater som plasseres under hvert av hjulene på bilen.

Med denne løsningen er det dekket på bilen som driver beltene rundt, og dermed bilen fremover. Dette muliggjør kjøring i dyp og løs snø, terreng som normalt ikke er tilgjengelig med bil. Løsningen heter TrackNgo, og som videoene viser, det virker.

Video:




Slik blir du kvitt ansamling av snø i hjulbrønnene

Men er det marked for slike?


På slutten av 90-tallet var det også noen som lagde belteaggregater for større firehjulstrekkere. Her var beltet ført rundt tre valser, og aggregatet ble på den måten trekantet. Montert på bilen var hvert av disse drevet av bilens stikkakslinger, ikke av hjulene i seg selv.

For å få beltene på bilen måtte altså hjulene av, og aggregatet på.

Denne løsningen ble ingen stor suksess, av flere årsaker. For det første måtte man altså legge om fra ordinære hjul til belteaggregatene. Ingen lett jobb, ettersom belteløsningene var blytunge.

Det var med andre ord ikke gjort i en håndvending å komme seg ut i snøen, og når du skulle ut på veien igjen, så var det samme prosedyre, bare motsatt vei for å få på de ordinære hjulene.

En annen ting var størrelsen: De var ikke akkurat lette å håndtere, og fikk ikke plass i et normalt bagasjerom. Et neste punkt for manglende suksess var naturligvis prisen. Løsningen skulle holde for store påkjenninger og var derfor veldig solide, derav tyngden - og prisen.

Av den grunn fantes det ikke noe massemarked for løsningen, og det ble et system for de få firmaene som av behovsgrunner trengte en måte å komme seg ut i terrenget på.

Islandsløsning

Ikke noe annet sted i verden er de mer ivrige etter å kjøre på ubrøytet mark enn på Island, og der har parolen i stedet vært å bygge om bilene til å takle større hjul.

Vis mer




Hjuldimensjonene blir da regnet på en annen måte enn det vi er vant til på personbiler. De måler rett og slett høyden på dekkene.

Arctic Trucks etablerte seg som kjent i Norge på slutten av 90-tallet, og har siden den gang bygget om hundrevis av biler i Norge. På norsk jord er 37-tommere det største vi får godkjent, men på Island bygger de fleste om til alt fra 38-tom til ruvende 44-toms hjul.

Det krever naturligvis store ombygginger av selve bilen.

Luft eller lite luft?

Med hjulene vel på plass er det bare å kjøre. Når du skal ut i vinterlandskapet er det bare å tappe ut mesteparten av luften ut av dekkene, og du får en bæreflate som kan få et belteaggregat til å blekne. Normalt ville dekkene gått varme, men under kjøring på snø har du kjøling nok.

Vel tilbake på veien er det bare å fylle luft i hjulene igjen, og kjøre videre, og siden de fleste ombygde biler på Island har luftkompressor montert, er det en smal sak.

Islands-metoden fungerer altså bedre i praksis: For det første slipper du omleggingen. Hjulene sitter der hele tiden. For det andre slipper du å frakte med deg aggregatene, i tillegg til at det ville flere mann til for å løfte dem opp og ned av planet eller hengeren.

Kostbare løsninger

Prisen er eneste grunn til at beltene kan være å foretrekke. En ombygging av bilen er en stor jobb, og koster deretter. Eksempelvis koster det rundt 150.000 kroner å bygge om en Toyota Land Cruiser for 37-toms hjul. Større hjul krever enda større ombygging.

Et sett aggregater av den trekantede typen koster i overkant av 100.000 kroner. TrackNgo koster deg omtrent det samme. Da slipper du å gjøre inngrep i bilen, noe som kan lette salget av kjerra når den tid kommer.