<b>LAVERE FORBRUK:</b> En hvit bil vil kunne kutte drivstofforbruket med to prosent, sammenliknet med en svart, viser en fersk studie. Foto: colourbox.com
LAVERE FORBRUK: En hvit bil vil kunne kutte drivstofforbruket med to prosent, sammenliknet med en svart, viser en fersk studie. Foto: colourbox.comVis mer

Lys farge på bilen kan kutte forbruket

Bruker mindre drivstoff enn mørke biler.

Lyse farger på biler kan være lønnsomt for drivstofforbruket og redusere utslipp, viser en fersk studie fra Berkeley Lab's Environmental Energy Technologies Division.

Dårlig nytt for norske bilister, som elsker svart?

Holder seg kaldere

Fargevalgets påvirkning drivstofføkonomien henger sammen med bruk av klimaanlegg under varme værforhold.

Den amerikanske studien viser at biler som er lakkert med reflekterende maling holder seg kjøligere i solen og er lettere å avkjøle til komfortable temperaturer.
Ifølge studien er det hvit, sølvfarge og andre lyse farger som er best i dette henseendet, og som reflekterer rundt 60 prosent av sollyset.

Ifølge tall fra 2008, var sort den foretrukne fargen hos norske bilister. Nå ser resten av Europa ut til å komme etter; i 2010 var sort også den mest populære bilfargen i Europa. Dette er veldig ulikt trenden i Nord-Amerika, hvor flest velger lyse farger.

Disse bilfargene selger best

Bedre økonomi

– Maling som reflekterer sollys kan redusere lufttemperaturen i en bil som har vært parkert i solen. Dette kunne forbedre bilens drivstofføkonomi ved å tillate at produsenten installerer et mindre klimaanlegg som bruker mindre effekt fra motoren, sier Ronnen Levinson, forsker ved Heat Island Group, og hovedforfatter av studien, som opplagt først og fremst tar utgangspunkt i klimasoner som er noe varmere enn den vi oppholder oss i.

Om lufttemperaturen alene ikke er grunnen til at du skal velge lys bil, kan det være andre gode grunner for å styre unna svart.

Ifølge en australsk studie fra Monash University i Melbourne, er det en klar sammenheng mellom farge på bilen og risiko for å bli involvert i en ulykke.

Undersøkelsen viser at risikoen for å bli involvert i en trafikkulykke er størst for sorte biler: Det er 12 prosent høyere risiko for å bli utsatt for en ulykke for svarte biler, enn for hvite biler.

Du kan spare to prosent

Målingene i studien viser at energien som må til for å kjøle den sølvfargede bilen ned til en industristandard på 25 grader i løpet av 30 minutter, er 13 prosent mindre enn for den svarte bilen. Forskerne har også gjort målinger på hvilken virkning kapasiteten på klimaanlegget har på drivstofforbruk og utslipp.

Resultatene viser at du kan forberede drivstofføkonomien med 1,1 prosent ved å velge en bil med en kjølig farge og refleksjonsverdier på 0,35, fremfor en svart bil med refleksjonsverdier på 0,05.

Byttet ville også bety en nedgang i CO2-utslipp på 1,1 prosent - samt en nedgang på rundt 0,5 prosent i utslipp av andre gasser som nitrogenoksider, CO og hydrokarboner.

For en hvit bil er drivstoffbesparelsen enda større; her er det ifølge forskerne snakk om to prosent bedre drivstoffutnyttelse.

Om undersøkelsen

Merk deg at undersøkelsen er utført i solfylte California, der behovet for kjøling er langt større enn vi er vant til i Norge.

I innledende fase av undersøkelsen ble to identiske Honda Civic-er parkert , en svart og en sølvfarget. Den svarte og den sølvfargede hadde refleksjonsvberdier på 1,05 (svart) og 0,58 (sølv), på en skala fra 0 til 1. JJo høyere refleksjonsverdi, jo kjøligere holdes overflaten i solen.

I løpet av en solfylt dag, ble bilene kjørt gjennom fem identiske sykluser med solbading. Hver syklus bestod av en time med klimaanlegget av, etterfulgt av en halvtime med klimaanlegget på maks. Underveis har forskerne gjort målinger på ulike deler av bilen.

På det mest ekstreme viste målingene at temperaturen på taket av den sølvfargede bilen var så mye som 25 grader kjøligere enn taket på den svarte bilen. Studien viste at ved å øke refleksjonsverdien på bilskallet med rundt 0,5, kunne man redusere kabiontemperaturen på det verste med med 5-6 grader.

Studien har ikke sett på hvorvidt det at mørke biler lagrer varme bedre, kan ha en tilsvarende nytteeffekt i kaldere klima.