Lynrask kabriolet

Skal du ha kabriolet som topper 300 km/t, begynner utvalget mildt sagt å bli begrenset. En bil du ikke kommer utenom er Porsche 911 Turbo Cabriolet. Med 480 hk er den god for hele 310 km/t – med taket nede!Tekst og foto: Arnstein Landsem

DINSIDE.NO: Porsche 911 Turbo Cabriolet er egentlig ikke verdens største nyhet. Forskjellen fra den ”vanlige” utgaven med tak er nemlig minimal.

Mest opplagt er selvsagt det faktum at taket går opp og ned. Den softe cabriolettoppen veier 42 kilo og går opp på 20 sekunder. Det går like fort ned, og den betjenes via en knapp i hastigheter opp til 50 km/t. (Du kan også betjene det via fjernkontroll eller kjøpe en hardtop som veier 33 kg. Begge deler er ekstrautstyr)

Kjører du over 120 km/t (og det gjør du i denne bilen!), flytter bakvingen seg ut 65 millimeter for å gi like godt marktrykk som kupémodellen.

Store bilder finner du her.

Overboost gir ekstra krefter

Motoren er den ”vanlige” sekser-bokseren på 3,6 liter. Den yter 480 hestekrefter ved 6.000 omdreininger. Enda mer imponerende er dreiemomentet som er på hele 620 newtonmeter fra 1.950 opp til 5.000 omdreininger. Det betyr et superkraftig bunndrag opp gjennom hele registeret.

Vis mer

Lynrask kabriolet

  1. Store bilder
Vis mer


911 Turbo er ingen lettvekter, og veier solide 1655 kg. Det betyr at du neppe redder miljøet. Tung bil og kraftig motor gjør at CO2-utslippet er på solide 309 gram per kilometer. Motoren redder heller ikke lommeboken din, da snittforbruket ligger på 1,29 liter per mil. Dessuten: Du skal ikke trykke så altfor hardt på gassen, før forbruket øker vesentlig.

Som ekstrautstyr får du den såkalte Sports Chrono Package Turbo. Ved å trykke på sportsknappen, økes turbotrykket, og du får 680 newtonmeter i stedet for 620. Resultatet av denne overboost-funksjonen er raskere akselerasjon i girene.

Klarer du førerprøven? Test deg selv

Imponerende ytelser

PTM, PASM og PSM er som vanlig på plass for å fordele kreftene på firehjulstrekket og fjæringen.

Keramiske bremser er ekstrautstyr, men de originale 350 millimeter skivene holder i massevis. Sekstrinns manuell girkasse er standard og sørger for 0-100 på 4 sekunder blank. Kjøper du Tiptronic automatgir, går tiden ned til 3,8 sekunder! Det er utrolig hurtig i en kabriolet! Kjøreegenskapene er svært gode, men jeg synes koupeversjonen er fastere og bedre egnet til hard kjøring langs svingete veier.

Sjekk hva bilen din er verdt

Når det er sagt, er fartsressursene nærmest ubegrenset. Jeg fikk sjansen til å teste litt av dem på Autobahn, og nådde raskt 277 kilometer i timen med taket nede før trafikken ble for tett. Toppfarten på 310 km/t ble det aldri noen mulighet for å prøve.

Kledelig design

Fartsressurser og gode kjøreegenskaper er en ting, men det som nok sikrer hyggelige salgstall for Porsche i USA (det klart viktigste markedet) er bilens utseende. Modellen kler nemlig cabrioletløsningen svært godt, både med taket oppe og nede. Vi skjønner godt de som heller vil ha bilen i kabrioletversjon i stedet for med fast tak, spesielt siden ytelsene er jevnbyrdige.

Få oversikt: Her er DinSides biltester

I Norge blir den langt fra billig, med en pris på rundt 2,2 millioner kroner. På den andre siden er det få konkurrenter som kan by på toppløs kjøring i over 300. Det nærmeste blir Lamborghini Gallardo og Ferrari F430 i cabrioletutgaver, men de koster begge en god del mer.

Store bilder finner du her.

Test av 911 Turbo og alle detaljer finner du her.

Klarer du deg med vanlig 911 kabriolet?

Her finner du mer Porsche-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder