Lynet slo ned i London

Lightning Car Company avduket sin elektriske sportsbil i London.

Selskapet, som ble grunnlagt i 2006, annonserte denne bilen for et drøyt år siden og begynte å ta imot bestillinger i fjor høst.

Fire el-motorer

Hva dreier det seg om? Jo, en fullblods el-sportsbil utstyrt med en el-motor i hvert hjul, noe som ifølge produsenten og dens daglige leder Chris Dell skal sørge for hyper-effektiv fremdrift og utmerkede kjøreegenskaper. Batteripakken er fordelt på en slik måte at vektfordelingen blir nær perfekt for en super-rask sportsbil: 48%foran og 52 % bak.

Oppsiktsvekkende el-teknologi

Batteripakken (30 enheter), skal forsynes av AltAir Nano som benytter seg av nanoteknologi for å få til mer stabil og kompakt lagringsløsning. Den skal ha en levetid på 12 år og fortsatt ha 85% av sin kapasitet i behold etter 15.000 oppladinger. Påstanden om at batteripakken skal kunne lades på under et kvarter er oppsiktsvekkende når vi ser de ytelsene bilen hevdes å kunne klare: Med tilsvarende 700 hestekrefter maksimal effekt skal bilen greie å akselerere fra 0 til 100 km/t på mellom fire og fem sekunder. Toppfarten skal være begrenset til cirka 215 km/t.

Symbolikk

Vis mer

Lynet slo ned i London

  1. Bilder av Lightning GT
Vis mer


Det var tidligere Rolls-Royce-sjef Peter Ward som sto for avdukingen av bilen i London, noe som fremsto som dobbelt symbolsk; som en representant for tradisjonell britisk bilindustri, og som en konvertert til mer fremtidsrettede og miljørettede løsninger.

Britisk design

Når det gjelder bilens karosseri er vekten holdt nede takket være bruken av kevlar og karbonfiber-kompositter. Designen er typisk britisk og kan, avhengig av vinklen, minne om britiske sportsbiler som Aston Martin, Marcos (dessverre nylig konkurs) og Bristol (modellen Fighter GT). Også den klassiske lyden skal det være mulig å få oppleve takket være en slags motorlyd-generator (!) som skal kunne gi valget mellom V6, V8 eller V12-lyd...

Blir den virkelighet?

Ikke bare grunnet ovennevnte "gimmick" som minner oss om Alfred Di Mora - vi må innrømme at vi er litt bekymret når det gjelder denne bilens fremtid; bakgrunnsmaterialet virket litt tynt og firmaets grunnleggere er fortsatt på jakt etter investorpenger for å få finansiert igangsetting av produksjon av el-bilen.

Men at parhestene Ian Sanderson og Chris Dell vil, er det liten tvil om. Og får de det til blir det i hvertfall en kjempenyhet for alle som kjemper for elektrisiteten som miljøvennlig energi i nær fremtid. Produksjonsstart er tidligere blitt utsatt, og det er nå meningen at de første kundeleveransene skal finne sted mot slutten av 2009.

  • Se store bilder av Lightning GT her!