Lightning GT, her på bilutstillingen i Genève i mars 2009 Foto: Knut Moberg
Lightning GT, her på bilutstillingen i Genève i mars 2009 Foto: Knut MobergVis mer

Lynbilen med fire motorer

Vi krysser fingrene for Ian Sanderson og batteriteknologien, og håper Lightning GT får de lovede søsken.

Mer spenning i bilverdenen, det er hva som trengs.

Vi hentyder selvsagt til el-bilene, og da helst mer spennende slike. Vi vet allerede at i løpet av de neste tre årene vil det dukke opp en flom av helt eller delvis strømdrevne biler på markedet, og særlig satser Renault-Nissan-alliansen voldsomt offensivt på å få til masseutbredelse i løpet av overskuelig fremtid.

Motor i hvert hjul

Det vi ser her er imidlertid noe annet, men også en type produkt som nok er nyttig for å "pushe" batteriteknologien, som fortsatt er den store hemskoen, videre fremover. Drivkilden er en elektrisk motor i hvert hjul, noe som gjør både aksler, girkasse, differensialer - og konvensjonelle bremser - overflødige. El-motorer er for øvrig enklere konstruksjoner enn forbrenningsmotorer, og mer energi-effektive. Selv forsynt med strøm fra kullkraftverk vil en moderne el-bil forårsake betydelig mindre utslipp enn en bensin- eller dieselbil og i byen er fravær av lokale utslipp alltid en fordel.

700 hk

Lightning GT, her på bilutstillingen i Genève i mars 2009 Foto: Knut Moberg

Total makseffekt skal ifølge Lightning Motor Company (basert i Peterborough i England),tilsvare hele 700 hestekrefter, noe som gjør akselerasjon fra 0 til 100 på fire sekunder mulig. Toppfarten - her slår noe av el-bilers naturlige begrensninger inn - er begrenset til cirka 210 kilometer i timen.


I produksjon fra i vinter

DinSides trofaste vil huske denne bilen, britiske Lightning GT, som dukket opp på bilutstillingen i London i fjor. Vi fikk selv ta den i øyesyn på bilutstillingen i Genève i mars. Prototypen er klar og kjørbar, og produksjon skal ifølge selskapets styreleder Ian Sanderson settes i gang mot slutten av året. Selskapets pressemeldinger inneholder imidlertid alltid en del juridisk formulerte forbehold angående såkalte "Forward looking statements", altså innebærer disse en viss grad av usikkerhet.

Avansert batteriteknologi

Vis mer


Lightning GT er en 100% elektrisk sportskupé med en noget annen tilnærming enn Tesla Roadster, den foreløpig eneste konkurrenten. Produsenten vil naturlig nok ikke avsløre for mange detaljer omkring teknologien, men vi har forstått såpass som at Lightning er avhengig av at det Nevada-baserte (og NASDAQ-noterte) selskapet Altair Nano kan levere den lovede batteriteknologien som vi oversetter til Nano-titanat/litium-basert teknologi. (Opplysende og relevante innlegg - ikke synsing - fra eksperter på området, tas imot med takk i forumet nedenfor). Denne skal blant andre fordeler ha en svært lang levetid og driftssikkerhet samt holde temperaturutviklingen under god kontroll.

Flere modeller på gang

Og nå annonserer altså Ian Sanderson i Lightning Motor Company at selskapet planlegger å anvende teknologien fra GT-bilen i flere modeller. I et intervju med det engelske bilbladet Autocar, avslørte han at det jobbes med både en limousin-type luksusbil, en SUV og en mindre sportsbil.

Han bekrefter også at utviklingen av Lightning GT går sin gang, at produksjonsfasen nærmer seg og at de første eksemplarene sannsynligvis vil bli å se på veien i England til våren. Forskuddene fra kunder har visstnok begynt å renne inn, så vi får håpe timeplanen ikke sprekker i alt for stor grad.

Ja, og prisen - den er 120.000 pund eller cirka 1.266.000 kroner.