EPower er en helt vanlig 9-3, med unntak av drivlinjen Foto: Saab
EPower er en helt vanlig 9-3, med unntak av drivlinjen Foto: SaabVis mer

Lydløs fart i sjelden Saab

Med 9-3 ePower kaster Saab seg med på elbilbølgen. Men de nøyer seg med 70 testbiler i første omgang.

Saab er i ferd med å stable seg på beina for alvor etter smellen i forbindelse med finanskrisen. Nå ser man fremover og starter testingen av det som trolig kommer til å bli fremtidens biltype, nemlig elbiler.

Administrerende direktør i Saab, Jan Åke Jonsson, uttaler i forbindelse med visningen av denne bilen at man er fast bestemt på å være til stede i dette viktige og voksende segmentet. Jonsson hevder at elbilsalget vil ligge på rundt en halv million biler i 2015.

For bilprodusentene har bestemt seg - snart kjører du også elbil

Testes fra neste år

70 elbiler fra Saab skal altså settes i vanlig trafikk, og dette skjer i Sverige i 2011 og 2012. Hundrevis av brukere skal ifølge Saab verves for å utføre dette daglige testarbeidet gjennom to år. Erfaringene samles så inn, blant annet ved hjelp av en svart boks som sitter i bilen og loggfører data fra bruksmønsteret og bilens status. Denne informasjonen vil så kunne være tilgjengelig for utviklingen av en eventuell produksjonsmodell for det vanlige åpne markedet.

Les om Nissan Leaf som kommer neste år her.

Produksjon?

Sannsynligvis er det bare et spørsmål om tid før det skjer. Trolig snakker vi da om et tidspunkt like rundt eller litt etter det ventede elbilrushet rundt 2012-2013.

Prototypen ePower presenteres forøvrig på bilutstillingen i Paris som åpner om kort tid.

184 hester

Prototypen som vises på bildene er en ganske vanlig 9-3 stasjonsvogn med unntak av drivlinjen. Elmotoren yter relativt solide 184 hestekrefter. Med fullt dreiemoment allerede fra start blir fartsressursene spenstige. Mer presist gjør bilen 0-100 kilometer i timen på 8,5 sekunder. Toppfarten er elbil-typisk noe mer begrenset med sine 150 kilometer i timen. Uansett er dette bra tall i en bil som kan suse nærmest lydløst avgårde.

Girkassen har som i de fleste elbiler fast utveksling og betjenes på samme måte som en vanlig automatkasse.

Foto: Saab
EPower er en helt vanlig 9-3, med unntak av drivlinjen Foto: Saab
Foto: Saab
Foto: Saab
Foto: Saab


200 kilometer

Saab er stolte av batteripakken av litium-ion-typen som tilbyr en total kapasitet på 35,5 kWh. Dette skal gi en rekkevidde på om lag 200 kilometer, hvilket etter dagens standard er OK for en bil som dette.

Les om elbilen Mitsubishi i-MiEv som er klar for salg her.

Kompakt og lett

Batteriene er plassert helst nederst i bilen, hovedsaklig mellom akslene. Dermed blir tyngdepunktet best mulig. Saab skryter av energitettheten som etter sigende er høyere enn det dagens elbiler kan vise til, uten at man oppgir noen tall. Dette gir kompakte mål og lav vekt. Til sistnevnte bidrar også at man benytter seg av luftkjøling i stedet for væskekjøling for å holde driftstemperaturen nede.

Batteriene skal gi full effekt ned mot så lave temperaturer som 30 minusgrader, og holdbarheten er estimert til 10 år. Ved lading i vanlig stikkontakt er ladetiden mellom 3 og 6 timer avhengig av strømnivå ved start. Ved høyere spenning i spesielle ladestasjoner vil tiden naturligvis kunne gå kraftig ned.

Fristet? Les mer om de fantastiske elbil-fordelene